Ile Polaka kosztuje utrzymanie sądów i prokuratur

47,4 euro – tyle Polska średnio wydaje na utrzymanie wymiaru sprawiedliwości w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Plasuje nas to poniżej średniej w Europie (60,6 euro).

Publikacja: 22.01.2015 12:56

Ile Polaka kosztuje utrzymanie sądów i prokuratur

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Takie dane można znaleźć w obszernym, liczącym ponad 500 stron raporcie poświęconym efektywności i jakości wymiaru sprawiedliwości w Europie. Dokument już po raz piąty przygotowała Europejska Komisja na rzecz Efektywności Wymiaru Sprawiedliwości (CEPEJ).

Choć raport jest opatrzony datą 2014, to trzeba pamiętać, że został on przygotowany w oparciu o dane z 2012 roku.

Analiza obejmuje 46 państw, w tym Polskę. Postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się danym dotyczącym wymiaru sprawiedliwości w naszym kraju oraz jak wypada on na tle innych państw.

Wydatki na sądownictwo

Podstawowy wniosek, jaki płynie z raportu mówi o dużym zróżnicowaniu wydatków na sądownictwo w poszczególnych krajach starego kontynentu.

Tylko w dwunastu państwach Europy wydatki na działalność sądów stanowią największą część ogółu wydatków na wymiar sprawiedliwości. Są to Polska oraz Czechy, Grecja, Serbia, Słowenia, Niemcy, Luksemburg, Austria, Monako, Macedonia, Belgia i Czarnogóra.

Z kolei w trzech krajach wydatki na sądownictwo stanowią mniej niż 10% całości wydatków na wymiar sprawiedliwości – to Irlandia Północna (część Wielkiej Brytanii), Irlandia i Norwegia.

Jak czytamy w raporcie, wynika to ze zróżnicowania zakresu obowiązków sądów w różnych krajach. Np. w Polsce czy w Austrii sądy spełniają również funkcje rejestrów nieruchomości i przedsiębiorstw, a np. w Holandii i Azerbejdżanie te funkcje spełniają osobne urzędy.

Badając wydatki na sądownictwo autorzy raportu stwierdzili następującą zależność: państwa uzyskujące znaczne wsparcie finansowe od Unii Europejskiej lub innych struktur międzynarodowych automatycznie znacząco zwiększają wydatki na sądownictwo. Dotyczy to w szczególności Polski i kilku innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej: Bośni i Hercegowiny, Macedonii, Słowenii, Chorwacji, Węgier czy Bułgarii.

Państwa zamożniejsze, np. państwa skandynawskie, Holandia czy Anglia wydają na systemy sądownicze mniejszy procent produktu krajowego brutto (PKB). Nie oznacza to jednak, że zaniedbują sądownictwo – aby uniknąć błędnych wniosków, przy porównaniach należy koniecznie brać pod uwagę zamożność państwa – zaznaczają autorzy raportu.

Oddzielnie dokument traktuje sprawę wydatków na szkolenia w sądownictwie. Jeśli chodzi o tę kwestię w Polsce, to jak czytamy w raporcie, wydatki na edukację i szkolenia są wyższe niż wynikałoby z przyjętego budżetu przeznaczonego na sądownictwo. Ministerstwo Sprawiedliwości oraz Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury realizują, bowiem projekty finansowane ze środków europejskich, w których edukacja i szkolenia odgrywają ważną rolę. Niemożliwe jest jednak wydzielenie poszczególnych sum ze względu na zasady dotyczące kosztów kwalifikowanych oraz ze względu na to, że wspominane projekty nie dotyczą wyłącznie edukacji i szkoleń.

Więcej na prokuraturę

Polska znalazła się w grupie państw, w których wydatki na prokuraturę w latach 2010-12 odnotowały największy wzrost. Według raportu aż o 35%.

A jak to wyglądało w innych krajach? Otóż w latach 2010-12 w pewnej liczbie państw wydatki na budżety na prokuraturę wzrosły, w niektórych znacząco (ponad 20%) – Szwajcaria, Norwegia, Azerbejdżan, Rosja, Włochy, Cypr, Słowacja. W przypadku niektórych państw wzrost ten wynika głównie ze wzrostu uposażeń prokuratorów i urzędników prokuratury (Albania, Mołdawia). W innych ważnym czynnikiem jest poszerzenie zakresu uprawnień prokuratury w fazie śledztwa (Szwajcaria, Macedonia).

W niektórych krajach doszło do radykalnej zmiany sytuacji na przestrzeni ubiegłego 4-lecia. O ile w okresie najdotkliwszego kryzysu finansowego budżet prokuratury uległ znaczącemu pomniejszeniu (Łotwa, 2008-2010), w okresie 2010-12 został znacząco powiększony – Łotwa: blisko 30%. Takie same tendencje można zaobserwować w przypadku Mołdawii, Węgier czy Polski (odpowiednio wzrost o 33, 23 i 35%).

Autorzy raportu zwracają jednak uwagę, że trzeba pamiętać o zmianach kursów walut. Z tego względu np. w Gruzji i Chorwacji, choć są w czołówce jeśli chodzi o procentowy wzrost budżetu prokuratury, to kwoty, którymi dysponują organy ścigania w tych krajach w rzeczywistości zmalały.

Gdy sąd pracuje zbyt długo

W raporcie przedstawiono też wyniki badań dotyczących nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemów prawnych w poszczególnych państwach.

Wyróżniono cztery rodzaje takich nieprawidłowości: - zbyt długie postępowanie, - niewykonywanie postanowień sądów, - nieprawidłowe aresztowanie, - nieprawidłowe skazanie.

Polska jest jednym z 22 państw, które oferują procedury odszkodowawcze (kompensacyjne) w przypadku wszystkich czterech nieprawidłowości. Poza Polską są to Andora, Austria, Azerbejdżan, Bośnia i H., Bułgaria, Cypr, Francja, Niemcy, Węgry, Irlandia, Mołdawia, Czarnogóra, Norwegia, Portugalia, Rumunia, Rosja, Serbia, Hiszpania, Szwecja i Macedonia.

Co ciekawe, autorzy raportu wskazują na 10 państw, które nie przewidują możliwości uzyskania kompensacji w przypadku niewykonywania postanowień sądu (w pozostałych trzech – tak): Czechy, Dania, Finlandia, Islandia, Włochy, Litwa, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria.

Z kolei, w Albanii i Turcji ustawodawca nie przewiduje możliwości ubiegania się o odszkodowanie w przypadku zbyt długiego postępowania. W siedmiu krajach można ubiegać się o odszkodowanie tylko w przypadku nieprawidłowego uwięzienia oraz nieprawidłowego wyroku: Armenia, Estonia, Łotwa, Luksemburg, Holandia, Ukraina oraz Anglia i Walia (Wielka Brytania).

Wsparcie finansowe sprzyja reformom

Jak możemy przeczytać w raporcie, wsparcie finansowe z różnych źródeł europejskich i międzynarodowych sprzyja reformom systemów prawnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej i Południowej, zarówno tych, które dołączyły już do UE, jak i tych, które nie należą do niej (Bałkany).

Autorzy dokumentu zaznaczają jednocześnie, iż w krajach zamożnych procent wydatków PKB na mieszkańca przeznaczany na sądownictwo zawsze będzie niższy niż w krajach niezamożnych, ale w przeliczeniu na pieniądze i przy uwzględnieniu różnic kursów walutowych te różnice będą inne.

W większości państw członkowskich wzrost budżetu przeznaczonego na systemy prawne jest spójnym wynikiem wzrostu wydatków na trzy elementy tworzące system prawny: sądów, prokuratury i pomocy prawnej. Proporcje są jednak różne w zależności od państwa, np. Polsce i Szwajcarii wzrost wynika głównie ze zwiększenia nakładów na prokuraturę, za to we Włoszech czy Holandii budżet wprawdzie wzrósł, ale poczyniono też poważne cięcia.

- współpraca Michał Goreń

Takie dane można znaleźć w obszernym, liczącym ponad 500 stron raporcie poświęconym efektywności i jakości wymiaru sprawiedliwości w Europie. Dokument już po raz piąty przygotowała Europejska Komisja na rzecz Efektywności Wymiaru Sprawiedliwości (CEPEJ).

Choć raport jest opatrzony datą 2014, to trzeba pamiętać, że został on przygotowany w oparciu o dane z 2012 roku.

Pozostało 94% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów