Korespondencja z Lens
Muzeum Louvre-Lens to nieprzypadkowe miejsce na wielką retrospektywę polskiego malarstwa XIX wieku, tak jak czas, w którym można ją oglądać. Sto lat temu podpisano umowę o emigracji i imigracji między Polską a Francją i na północnym wschodzie Francji znalazły się tysiące naszych obywateli, przede wszystkich górników. Szacuje się, że w regionie Nord-Pas-de-Calais, gdzie leży Lens, mieszka dziś milionowa polska diaspora.
Luwr po kopalni
To 30-tysięczne miasteczko nie ma już nic wspólnego z górnictwem. Umarło ono w latach 60. ubiegłego wieku, gdy importowany węgiel stał się tańszy niż miejscowy.
Otwarty w 2012 roku Louvre-Lens, najnowocześniejszy oddział paryskiego Luwru, miał się stać magnesem przyciągającym miłośników sztuki nie tylko z Francji, ale i z Belgii, Wielkiej Brytanii, Luksemburga, Niemiec. Muzeum miało też pomóc w redukcji miejscowego ponaddwucyfrowego bezrobocia.
Na pokopalnianym obszarze 20 hektarów zbudowano budynek ze szkła i aluminium wtapiający się w zielone otoczenie zgodnie z projektem japońskich architektów. Dziś muzeum odwiedza około pół miliona gości rocznie. Gigantyczna stała galeria prezentuje 250 obrazów, rzeźb i obiektów z paryskiego Luwru (część jest wymieniana każdego roku).