Optymizm wyparował

Co trzeci z nas boi się o pracę, a optymizm konsumentów jest już znacznie poniżej nie tylko europejskiej, ale i światowej średniej.

Publikacja: 08.02.2013 01:29

Optymizm wyparował

Foto: Bloomberg

Jak podaje firma Nielsen w ostatnim badaniu optymizmu konsumentów, na koniec 2012 r. w Polsce wynosił on 68 pkt.

– Odsetek Polaków negatywnie oceniających takie aspekty życia jak perspektywy pracy czy swoboda wydatków, nie zmienił się. Jednak w stosunku do trzeciego kwartału wzrosła liczba negatywnych odpowiedzi dotyczący stanu osobistych finansów – podaje firma w raporcie.

Aż 33 proc. Polaków boi się o pracę, co czwarty o zdrowie, poziom cen artykułów spożywczych czy opłat komunalnych. Dlatego choć jeszcze w 2009 r. poziom optymizmu konsumentów w Polsce był nie tylko najwyższy w Europie, ale także znacznie przewyższał średnią światową, dziś sytuacja jest odwrotna. Europejska średnia wynosi bowiem 71 pkt, a globalna 91 pkt. Zdecydowanym liderem badania są Indie, gdzie wskaźnik wynosi aż 121. Z kolei stawkę tradycyjnie zamykają Grecy z wynikiem 35.

Choć Polacy w badaniu wypadają generalnie słabo, to jedynie 12 proc. martwi się o sytuację ekonomiczną kraju. W Hiszpanii jest to 40 proc., a w Grecji 38 proc. Jednak zdaniem 80 proc. Polaków, kraj już znajduje się w recesji. We Włoszech twierdzi tak 98 proc. mieszkańców, a tylko Szwajcarzy, Norwedzy i Łotysze twierdzą w większości, że w ich kraju nie ma kryzysu.

Badanie potwierdza to, na co szykuje się od kilku miesięcy branża handlowa. W sklepach widać znacznie mniejszy ruch niż zazwyczaj. Jak przyznają przedstawiciele sieci coraz rzadziej na zakupy zabierane są dzieci, ponieważ wtedy zazwyczaj rodzina wydaje na zakupy więcej. W koszykach lądują coraz częściej produkty pod markami własnymi sieci, ponieważ są od odpowiedników tańsze o 20–30 proc.

Z niedawno ogłoszonych badań domu mediowego OMD wynikało, że 62 proc. ankietowanych planuje w najbliższym czasie ograniczenie wydatków konsumpcyjnych. Z kolei Nielsen podaje, że aż 56 proc. Polaków mniej wydaje na rozrywkę poza domem, zaś więcej niż co drugi wskazuje tu także żywność czy ubrania.

Widać od wielu miesiecy stały spadek wizyt w centrach handlowych. Jak podaje w swoich badaniach firma Experian Foot Fall, powodem  była także wyjątkowo niesprzyjająca wychodzeniu z domów pogoda. W trzecim tygodniu stycznia w ujęciu rocznym wizyt w centarch handlowych było aż o 13,3 proc. mniej niż w tym samym okresie 2012 r.

Branża handlowa oczekuje, że I półrocze 2013 r. będzie ciężkie, ale nawet jeśli rynek straci w relacji do 2012 r., to maksymalnie o 1–2 proc. Kolejne miesiące powinny już przynieść wzrost.

Jak podaje firma Nielsen w ostatnim badaniu optymizmu konsumentów, na koniec 2012 r. w Polsce wynosił on 68 pkt.

– Odsetek Polaków negatywnie oceniających takie aspekty życia jak perspektywy pracy czy swoboda wydatków, nie zmienił się. Jednak w stosunku do trzeciego kwartału wzrosła liczba negatywnych odpowiedzi dotyczący stanu osobistych finansów – podaje firma w raporcie.

Pozostało 86% artykułu
Rynek pracy
Kogo szukają pracodawcy? Rośnie liczba wolnych miejsc pracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rynek pracy
Coraz więcej niepracujących przypada na pracujących. W tych regionach jest najgorzej
Rynek pracy
Coraz więcej pracujących cudzoziemców. Najwięcej jest ich na Mazowszu
Rynek pracy
Listopadowe dane z rynku pracy w USA nieco lepsze od prognoz
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rynek pracy
Czy strategia migracyjna zatrzyma boom w budownictwie