Co prawda, w porównaniu z II kwartałem ich liczba nieco spadła (o 2,6 proc.), ale podobny sezonowy trend widać też było w poprzednich latach.
Wsparcie konsumpcji
Jak przypomina prof. Maria Drozdowicz-Bieć, ekspert rynku pracy ze Szkoły Głównej Handlowej, w III kwartale firmy zazwyczaj nie prowadzą już tak intensywnych rekrutacji sezonowych jak w pierwszej połowie roku, a zwłaszcza w II kwartale – gdy wielu pracodawców szukało pracowników do sezonowych letnich zajęć.
W dodatku w części branż – na czele z turystyką – tegoroczny sezon letni był wyjątkowo udany, co zwiększyło popyt na pracowników. Dane za III kwartał pokazują zresztą, że turystyka nadal chłonie ludzi do pracy, w tym specjalistów. Liczba skierowanych do nich ofert była o ponad jedną piątą wyższa niż rok wcześniej (ponad 1,4 tys.).
Branżą, gdzie nastąpiło największe w skali roku ożywienie w rekrutacji, była w ostatnich trzech miesiącach produkcja FMCG (artykułów codziennego użytku), w tym produktów spożywczych, kosmetyków i chemii gospodarczej. Liczba ofert pracy wzrosła tam aż o 25 proc., do prawie 5,3 tys. Niewiele gorzej było w przemyśle lekkim. Jednak nadal największy wybór propozycji zatrudnienia oferuje sektor handel i sprzedaż, z którego w III kwartale pochodziło ponad 24 tys. ogłoszeń na Pracuj.pl, o 11 proc. więcej niż rok wcześniej.
Zdaniem Przemysława Gacka, prezesa Grupy Pracuj, wyniki III kwartale potwierdzają, że kondycja naszego rynku pracy wciąż jest bardzo dobra. Jak przypomina, siłą napędową gospodarki w ostatnich miesiącach był znaczący wzrost konsumpcji, przekładający się zarówno na wzrost produkcji przedsiębiorstw przemysłowych, jak i na sprzedaż detaliczną. To wpłynęło na prawie 11-proc. wzrost liczby ofert w handlu i sprzedaży.