Od 1 października 2018 r. przepisy ustawy o rachunkowości (dalej: uor) zobowiązują jednostki do sporządzania sprawozdań finansowych wyłącznie w formie elektronicznej. Oznacza to, że formalnie tradycyjna forma papierowa nie istnieje, a wszystkie osoby składające podpisy pod tym dokumentem muszą posługiwać się podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP.
Czytaj także: E-sprawozdanie finansowe: co z podpisaniem po terminie
Jako biegły rewident chciałbym podzielić się moją interpretacją zaktualizowanego przepisu uor oraz wnioskami, które wyciągam z rozmów przeprowadzonych z różnymi podmiotami gospodarczymi w związku z wykonywaniem mojego zawodu.
Analiza ogranicza się do obowiązku składania podpisu w formie elektronicznej, daty złożenia podpisu oraz interpretacji zmian zarówno w uor, jak i w praktyce stosowanej przez firmy w związku z nowelizacją uor.
Nie mam jednak zamiaru wchodzić w szczegóły natury technicznej, tj. informatycznej oraz administracyjnej, w zakresie uzyskiwania podpisów przez cudzoziemców oraz wątpliwości dotyczących formatu podpisu lub wątpliwości dotyczących akceptacji przez polskie sądy ePUAPu, pomimo obowiązku wynikającego z uor. Te wątpliwości pozostawiam osobom zdecydowanie lepiej zorientowanym w tej materii.