Koszyczek z pomarańczami

Aktualizacja: 03.04.2010 08:21 Publikacja: 03.04.2010 03:46

Robert Makłowicz

Robert Makłowicz

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Dlaczego to właśnie jajko stało się wielkanocnym symbolem?[/b]

Robert Makłowicz: Człowiek znał jajko, odkąd zaczął hodować kury i zauważył, że z jajka wykluwa się pisklę. Stąd jajko jest w sposób oczywisty związane ze Zmartwychwstaniem. To znak odradzającego się życia. Ale na Wielkanoc mamy jeszcze jagnię, które symbolizuje Baranka Bożego. W Polsce na stołach pojawia się przede wszystkim jajko, ale w większości państw chrześcijańskich jagnię i jagnięcina są głównym daniem wielkanocnego obiadu. Jajko jest wygodne, bo można je podzielić na cząstki i zjeść po kawałku, ale pieczone jagnię to jest naprawdę coś.

[b]Niektórzy na Wielkanoc jedzą jajka pod wieloma postaciami.[/b]

Omlet z jajem czy suflet nie ma wymiaru symbolicznego, takiego jak jajko poświęcone i podzielone na cząstki. Potraw z jajek są tysiące, ale przecież nie chodzi o to, żeby jeść w święta same jajka. W Wigilię obowiązuje pewien kanon potraw, a na Wielkanoc poza babami, mazurkami i białą kiełbasą jest dowolność.

[b]Święcenie jaj to polska tradycja?[/b]

Ze zdumieniem słucham w telewizji, że święcenie pokarmów i malowanie pisanek to wyłącznie polski zwyczaj. A ja mam w domu pisanki z różnych krajów europejskich i ich wzory są bardzo podobne do naszych. Wiem też, że w Rumunii, na Ukrainie, na Węgrzech, w Słowenii, w Chorwacji od dawna święci się to, co potem stawia się na świątecznym stole.

[b]Czy możemy święcić wszystkie potrawy?[/b]

Na wsi często w koszyczkach pojawiają się pomarańcze. To pozostałość z czasów PRL. Wtedy cytrusy wydawały się niedostępne i ekskluzywne, więc kiedy przed świętami przypływały do Polski, ludzie zaczęli je wkładać do koszyczków. Ale nie ma to nic wspólnego z polską tradycją.

Publicystyka
Bogusław Chrabota: Donald Trump czystkami w Strefie Gazy funduje Amerykanom nowy Afganistan
Publicystyka
Unijna komisarz ds. środowiska: Woda nie jest już dobrem oczywistym
Publicystyka
Andrzej Dybczyński: Polskiej nauce potrzeba nie reformy, lecz reformacji
Publicystyka
Europa nie jest „kontynentem ludzi naiwnych” – apel aktywistki do Donalda Tuska
Publicystyka
Bogusław Chrabota: Jerzy Owsiak kontra Telewizja Republika