Pociągi nie będą już trąbić na wszystkich przejazdach. Nowe prawo wchodzi w życie

Przed przejazdami kolejowo-drogowymi zabezpieczonymi rogatkami lub sygnalizacją dźwiękową i świetlną maszyniści nie będą już musieli obowiązkowo podawać sygnału dźwiękowego.

Publikacja: 20.05.2025 17:01

Od dziś pociągi nie będą już obowiązkowo trąbić na przejazdach

Od dziś pociągi nie będą już obowiązkowo trąbić na przejazdach

Foto: PAP/Łukasz Gągulski

mat

Taką zmianę wprowadza nowelizacja rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, którą 15 kwietnia 2025 r. podpisał minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Zgodnie ze zmienionymi przepisami, przed przejazdami kolejowo-drogowymi zabezpieczonymi rogatkami lub sygnalizacją dźwiękową i świetlną, maszyniści nie będą już musieli obowiązkowo podawać sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność”. Obowiązek ten pozostanie tylko w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie mają takich zabezpieczeń.

9 zamiast 139 sygnałów na trasie z Warszawy do granicy z Niemcami

Jak podkreśla w komunikacie resort infrastruktury, zmiana ta jest odpowiedzią na liczne skargi i postulaty osób mieszkających w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych, którzy zwracali uwagę na uciążliwości związane ze stosowaniem tego sygnału. Przykładowo, tylko na trasie z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa o długości 470 km liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistę zostanie ograniczona z obecnych 139 do 9.

Resort podaje, iż nowelizacja wprowadza także ważne zmiany w przepisach kolejowych służące poprawie przepustowości i funkcjonowania linii i bocznic, także w sytuacjach awaryjnych.

Nowe przepisy rozporządzenia weszły w życie 20 maja 2025 r., za wyjątkiem nowych tablic hamowania, które będą obowiązywać od 14 grudnia 2025 r, a więc w dniu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/26. Jak zaznaczono w komunikacie, zarządcy infrastruktury zostali zobowiązani do wprowadzenia stosownych zmian wynikających ze znowelizowanych przepisów w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie nowelizacji.

Taką zmianę wprowadza nowelizacja rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, którą 15 kwietnia 2025 r. podpisał minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Zgodnie ze zmienionymi przepisami, przed przejazdami kolejowo-drogowymi zabezpieczonymi rogatkami lub sygnalizacją dźwiękową i świetlną, maszyniści nie będą już musieli obowiązkowo podawać sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność”. Obowiązek ten pozostanie tylko w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie mają takich zabezpieczeń.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Sądy i trybunały
Student po IV roku prawa wie wszystko, co potrzebne, by być asystentem sędziego
Zawody prawnicze
Ewa Wrzosek ukarana. Sąd Dyscyplinarny przy Prokuratorze Generalnym zdecydował
Sądy i trybunały
Sędzia Koska-Janusz jednak poprowadzi proces ws. Funduszu Sprawiedliwości
Sądy i trybunały
Dariusz Mazur tłumaczy powody nagłej wolty Ministerstwa Sprawiedliwości