Taką zmianę wprowadza nowelizacja rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, którą 15 kwietnia 2025 r. podpisał minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Zgodnie ze zmienionymi przepisami, przed przejazdami kolejowo-drogowymi zabezpieczonymi rogatkami lub sygnalizacją dźwiękową i świetlną, maszyniści nie będą już musieli obowiązkowo podawać sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność”. Obowiązek ten pozostanie tylko w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie mają takich zabezpieczeń.
9 zamiast 139 sygnałów na trasie z Warszawy do granicy z Niemcami
Jak podkreśla w komunikacie resort infrastruktury, zmiana ta jest odpowiedzią na liczne skargi i postulaty osób mieszkających w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych, którzy zwracali uwagę na uciążliwości związane ze stosowaniem tego sygnału. Przykładowo, tylko na trasie z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa o długości 470 km liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistę zostanie ograniczona z obecnych 139 do 9.
Resort podaje, iż nowelizacja wprowadza także ważne zmiany w przepisach kolejowych służące poprawie przepustowości i funkcjonowania linii i bocznic, także w sytuacjach awaryjnych.
Nowe przepisy rozporządzenia weszły w życie 20 maja 2025 r., za wyjątkiem nowych tablic hamowania, które będą obowiązywać od 14 grudnia 2025 r, a więc w dniu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/26. Jak zaznaczono w komunikacie, zarządcy infrastruktury zostali zobowiązani do wprowadzenia stosownych zmian wynikających ze znowelizowanych przepisów w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie nowelizacji.