W niektórych branżach cyklicznie występuje zwiększone zapotrzebowanie na pracę w okresie letnim. Zamiast bezpośredniego zatrudnienia dodatkowych pracowników, alternatywą jest m.in. skorzystanie z pracy pracowników tymczasowych.
Trzy podmioty
Pracodawcą takich pracowników jest agencja pracy tymczasowej (dalej: agencja), która zatrudnia ich w celu skierowania do pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem innego podmiotu, zwanego „pracodawcą użytkownikiem". Część uprawnień i obowiązków agencji, jako pracodawcy, wykonuje pracodawca użytkownik. W pierwszej kolejności dotyczy to kierowania i organizowania pracy pracowników tymczasowych. Obowiązki pracodawcy użytkownika koncentrują się zaś przede wszystkim na kwestiach BHP oraz ewidencjonowaniu czasu pracy pracowników tymczasowych.
Czytaj także: Praca tymczasowa: maleje liczba pracowników - co dalej?
W pozostałym zakresie to jednak agencja, jako pracodawca, ponosi odpowiedzialność wobec pracowników tymczasowych. W szczególności wypłaca im wynagrodzenie, odprowadza składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne czy zaliczki PIT.
Agencja zatrudnia pracowników tymczasowych na podstawie umów o pracę na czas określony. Jeżeli warunki wykonywania pracy na to pozwalają, dopuszczalne jest zatrudnianie przez agencję pracowników tymczasowych na podstawie umów prawa cywilnego, co przekłada się w szczególności na zakres obowiązków BHP, prawo pracowników tymczasowych do urlopu oraz rozliczanie należności publicznoprawnych.