Rz: Przepisy BHP mówią wprost, jaką temperaturę trzeba zapewnić w miejscu pracy. W biurach, przy lekkiej pracy fizycznej temperatura nie powinna być niższa niż 18 stopni Celsjusza. W halach produkcyjnych nie może spaść poniżej 14 st W jaki sposób sprawdzić temperaturę w pomieszczeniu?
Jeśli w miejscu, w którym wykonuje się pracę, temperatura jest niższa od gwarantowanej przepisami, należy o tym poinformować pracodawcę, a jeśli to nie przyniesie skutku –inspekcję pracy. Do określenia ciepła w pomieszczeniach pracy wskazania zwykłych termometrów pokojowych mogą być mało miarodajne. Powinno się to mierzyć termometrem spełniającym wymagania określone w ustawie – Prawo o miarach, tj. posiadającym ważne świadectwo wzorcowania wydane przez laboratorium mające akredytację Polskiego Centrum Akredytacji. Zarówno mierzenie temperatury, jak i dokumentowanie jej zapisów powinno odbywać się według określonej procedury. Inspektor pracy podczas kontroli skargowej może np. zażądać okazania takich dokumentów. Ma prawo też, w razie wątpliwości, sam sprawdzić, jaka temperatura panuje na określonych stanowiskach.
Zgrabiałe ręce, powodujące nieprecyzyjne ruchy przy obsłudze maszyn czy taśmy, mogą doprowadzić do wypadku przy pracy. Czy niska temperatura usprawiedliwia odstąpienie od pracy? Czy powodem odmowy wykonywania etatowych zajęć jest jedynie wysokie ryzyko wystąpienia wypadku przy pracy, czy wystarczy duże prawdopodobieństwo rozchorowania się (zimno w biurze)?
To, że pracodawca ma obowiązek chronić zdrowie i życie pracowników, zapewniając im właściwe warunki pracy, w tym odpowiednią temperaturę w pomieszczeniach pracy, powinno być dla każdego oczywiste. W biurach temperatura nie powinna być niższa niż 18 st. C, a np. w halach produkcyjnych nie niższa niż 14 st. Według specjalistów z Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi komfortowa temperatura otoczenia dla pracy lekkiej w pozycji siedzącej zimą wynosi od 20 do 22,8 st. C, dla średniociężkiej 18,3 st. C, a dla bardzo ciężkiej 15,5 st. C. Gdy pojawią się problemy, a szef nie reaguje, zwykle wystarczy jedna wizyta inspektora, aby tam, gdzie pracownicy poskarżyli się na zimno, zrobiło się cieplej, a nawet gorąco. Inspektor może bowiem wydać nakaz wstrzymania pracy na stanowisku, gdzie jest zbyt zimno. To zazwyczaj wiąże się także z nałożeniem grzywny od 1 tys. do 2 tys. zł, a w razie recydywy do 5 tys. zł.
Gdyby spadek temperatury bezpośrednio zagrażał zdrowiu i życiu pracownika lub innych osób, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, niezwłocznie powiadamiając o tym przełożonego (art. 210 § 1 k.p.). Zachowuje przy tym prawo do wynagrodzenia za pracę.