Nowelizacja prawa transportowego a przewozy nienormatywne

Nowelizacja prawa transportowego może poważnie utrudnić przewozy nienormatywne.

Publikacja: 24.07.2017 07:53

Nowelizacja prawa transportowego a przewozy nienormatywne

Foto: Fotolia.com

Unia rozporządzeniem nr 2016/403 z 18 marca 2016 r. ujednoliciła sposób nakładania i wyliczania kar za naruszenia czasu pracy kierowcy, masy całkowitej lub wymiarów pojazdu. Kara powinna być proporcjonalna do naruszenia. Tymczasem – według przewoźników – projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw został przygotowany w pośpiechu i w oderwaniu od obowiązującego prawa w Polsce.

Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracodawców Transportu Nienormatywnego Łukasz Chwalczuk wskazuje, że przewoźnik, który porusza się drogą krajową zespołem pojazdów przekraczającym dopuszczalną masę całkowitą, otrzyma dodatkowo do 10 tys. zł kary, w zależności od skali naruszenia. Według proponowanych przepisów przewoźnik będzie karany dwa razy za to samo naruszenie (z ustawy o transporcie drogowym i z ustawy o ruchu drogowym).

– Ponadto organy kontrolne będą mogły nałożyć kary za przekroczenie szerokości lub długości pojazdu, więc w skrajnym przypadku przewoźnik otrzyma cztery kary: za brak zezwolenia, drugą za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej, trzecią za przekroczenie szerokości, a czwartą za przekroczenie długości pojazdu. Spowoduje to realne zwiększenie kar nakładanych na przewoźników do 400 proc. – szacuje Chwalczuk.

Przypomina, że OSPTN chciało poprawić bezpieczeństwo na drogach np. przez ujednolicenie pojazdów pilotujących, tymczasem ministerstwo wprowadza tylko kary.

– Chcieliśmy, aby dźwigi i pompy do betonu mogły uzyskać płatne zezwolenia na poruszanie się po drogach. Ministerstwo, zamiast „zarabiać" na zezwoleniach, woli nakładać kary.

– We współpracy z ekspertem Inspekcji Transportu Drogowego przygotowaliśmy kompleksowe projekty zmian, co trwało dwa lata, po czym w maju 2017 r. ministerstwo wybrało tylko kary – skarży się Chwalczuk.

Resort infrastruktury wskazuje, że „ze względu na potrzebę pilnego procedowania i wprowadzenia przepisów do polskiego porządku prawnego projekt ustawy został ograniczony do niezbędnego minimum implementacyjnego. W związku z tym projektowane zmiany nie obejmują szczegółowych regulacji dotyczących warunków wykonywania przewozów pojazdami nienormatywnymi.

Przewiduje się, że zagadnienia te zostaną uregulowane w odrębnej nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym".

Unia rozporządzeniem nr 2016/403 z 18 marca 2016 r. ujednoliciła sposób nakładania i wyliczania kar za naruszenia czasu pracy kierowcy, masy całkowitej lub wymiarów pojazdu. Kara powinna być proporcjonalna do naruszenia. Tymczasem – według przewoźników – projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw został przygotowany w pośpiechu i w oderwaniu od obowiązującego prawa w Polsce.

Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracodawców Transportu Nienormatywnego Łukasz Chwalczuk wskazuje, że przewoźnik, który porusza się drogą krajową zespołem pojazdów przekraczającym dopuszczalną masę całkowitą, otrzyma dodatkowo do 10 tys. zł kary, w zależności od skali naruszenia. Według proponowanych przepisów przewoźnik będzie karany dwa razy za to samo naruszenie (z ustawy o transporcie drogowym i z ustawy o ruchu drogowym).

Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?