Reklama
Rozwiń
Reklama

Kontakty z dziećmi a kolizja konwencji z przepisami unijnymi

Konwencja ws. kontaktów z dziećmi jest międzynarodowym aktem prawnym funkcjonującym w ramach systemu Rady Europy. Podstawowym celem konwencji jest usprawnienie współdziałania państw-sygnatariuszy w zakresie współpracy przy realizacji kontaktów z dziećmi w przypadkach międzypaństwowych w Europie. Została ratyfikowana, m.in. przez Turcję, Albanię, Ukrainę oraz Bośnię i Hercegowinę.

Publikacja: 28.05.2015 08:56

Kontakty z dziećmi a kolizja konwencji z przepisami unijnymi

Foto: 123RF

Polska do tej pory nie złożyła u depozytariusza konwencji dokumentów ratyfikacyjnych, pomimo uchwalenia ustawy w 2009 r. o ratyfikacji konwencji w sprawie kontaktów z dziećmi. Złożenie przez RP dokumentów ratyfikacyjnych mogłoby stać się przesłanką do wszczęcia przeciwko Polsce postępowania o stwierdzenie naruszenia prawa Unii Europejskiej. W świetle prawa unijnego związanie się ostateczne konwencją (stanowiącą przykład tzw. umowy mieszanej), wymaga wcześniejszego uchwalenia wspólnego stanowiska Unii Europejskiej. Z uwagi na trwającą już od kilku lat niemożność wypracowania wspólnego stanowiska w ramach Rady Unii Europejskiej, Polska w dalszym ciągu nie może związać się postanowieniami Konwencji.

Przeprowadzenie krajowej debaty na temat potrzeby związania się powyższą konwencją, zakończone pomyślnie przyjęciem ustawy ratyfikacyjnej przez sejm, nie doprowadziło do zwiększenia uprawnień osób starających się o nawiązanie kontaktów z dziećmi w przypadku sporów trans granicznych, ze względu na potencjalną kolizję Konwencji z przepisami prawa Unii Europejskiej.

HFPC przedstawia opis najważniejszych korzyści płynących z związania się konwencją.

Złożenie przez RP dokumentów ratyfikacyjnych mogłaby stać się przesłanka do wszczęcia przeciwko Polsce postępowania o stwierdzenie naruszenia prawa unijnego, gdyż nie został o uchwalone wspólne stanowisko Unii Europejskiej, a sama umowa ma tzw. charakter mieszany (mixed agreement). To właśnie spowodowało, że dokumenty ratyfikacyjne nie zostały złożone.

Jednocześnie fundacja wskazuje, że rada unii europejskiej do dziś nie wypracowała wspólnego stanowiska w zakresie związania się UE powyższą Konwencją.

Reklama
Reklama

Powstała zatem sytuacja „ratyfikacyjnego błędnego koła". Sejm wyraził zgodę na ratyfikację konwencji, ale Polska nie może się konwencja wiązać ze względu na konieczność respektowania prawa UE. Jednocześnie Unia nie jest w stanie w przewidywalnym czasie wypracować wspólnego stanowiska w zakresie związania się powyższą konwencją, a tym samym blokuje możliwość uczynienia konwencji aktem prawnym obowiązującym w Rzeczypospolitej Polskiej.

Należy poszukiwać rozwiązań jak można wyjść z tego „ratyfikacyjnego błędnego koła". Rzeczpospolita Polska, w szczególności poprzez przedstawicieli w Radzie Unii Europejskiej, musi zintensyfikować działania dyplomatyczne mające na celu wypracowanie kompromisu w Radzie. W tym celu zasadnym jest nawiązanie szczególnie intensywnego dialogu z państwami silnie oponującymi, jak także wskazanie na potencjalne korzyści z rozszerzenia sfery regulującej kontakty z dziećmi w przypadkach trans granicznych na nie tylko państwa UE, ale także potencjalnie pozostałych członków Rady Europy

Opinia HFPC dostępna jest tutaj.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Prawo karne
Zapadł wyrok w sprawie afery SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie blisko 350 mln zł
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Ubezpieczenia i odszkodowania
Sąd Najwyższy: to, że kierowca zapłaci za wypadek, nie zwalnia ubezpieczyciela
Prawo karne
Radosław Baszuk: Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich aresztowań, ale to nie przypadek Ziobry
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama