Zielone światło dla e-hulajnóg - projekt nowelizacji kodeksu drogowego

Wypożyczalnie, które będą oferować sprzęt niespełniający odpowiednich wymagań, zapłacą kary.

Aktualizacja: 27.01.2020 19:35 Publikacja: 27.01.2020 18:36

Zielone światło dla e-hulajnóg - projekt nowelizacji kodeksu drogowego

Foto: Adobe Stock

Projekt nowelizacji kodeksu drogowego właśnie wpisano do wykazu prac legislacyjnych rządu. Planowany termin przyjęcia przez Radę Ministrów określono na I/II kwartał 2020 r. Po raz pierwszy minister infrastruktury pokazał projekt w sierpniu 2019 r. Przesłano do niego blisko 100 opinii.

Wśród upublicznionych w poniedziałek propozycji pojawia się zakaz używania na drodze publicznej urządzenia wyposażonego w napęd elektryczny (innego niż urządzenie transportu osobistego).

Czytaj też:

Elektryczne hulajnogi jak rowery - nowe przepisy

Elektryczne hulajnogi - drogowcy krytykuja projekt nowelizacji kodeksu drogowego

W nowych przepisach pojawi się definicja urządzenia transportu osobistego (UTO).Za takie uznawane będą urządzenia o maksymalnych wymiarach: szerokość nieprzekraczająca w ruchu 0,9 m, długość nieprzekraczająca 1,25 m, masa własna nieprzekraczająca 20 kg oraz maksymalna prędkość jazdy ograniczona konstrukcyjnie do 25 km/h. Źródłem napędu takiego urządzenia ma być napęd elektryczny. UTO na drodze ma być traktowane jak rower. A to oznacza, że e-hulajnogi poruszać się będą drogą dla rowerów oraz pasem ruchu dla cyklistów. Aby korzystać z takich urządzeń, potrzebne będą uprawnienia do kierowania – choćby karta rowerowa. A to oznacza, że osoby poniżej 10. roku życia nie będą mogły korzystać z UTO.

Do zmian w kodeksie drogowym dołączone zostaną zmiany w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Pojawi się w niej nowy pkt 12a w art. 2. Wprowadza on pojęcie pojazdu elektrycznego lekkiego – ma to być pojazd wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. Dodany z kolei art. 9a nakłada na podmiot prowadzący sprzedaż lub świadczący usługi wypożyczenia pojazdów elektrycznych lekkich obowiązek zapewnienia, aby sprzedawane lub wypożyczane pojazdy elektryczne lekkie (rowery wyposażone w pomocniczy napęd elektryczny oraz urządzenia transportu osobistego) spełniały wymagania kodeksu drogowego. Dla tych, co nie spełnią takich wymagań, przewiduje się kary.

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Jakie warunki trzeba spełnić, aby zdać maturę 2025?
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo rodzinne
Resort Bodnara chce dać więcej czasu rozwodnikom. Szykuje zmianę w prawie