Znaki drogowe będą badane pod kontrolą

Zanim trafią na drogi, muszą się sprawdzić w bezpiecznych warunkach. Bezpiecznych dla wszystkich uczestników kierowców, rowerzystów i pieszych

Publikacja: 29.04.2010 04:58

Znaki drogowe będą badane pod kontrolą

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Minister infrastruktury zmienił dwa rozporządzenia poświęcone znakom i sygnałom drogowym oraz warunkom technicznym, jakim muszą one odpowiadać. Obydwa dziś wchodzą w życie (DzU nr 65, [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=348777]poz. 411[/link] i [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=348779]412[/link]).

W rezultacie na drogach pojawią się tymczasowo nowe oznaczenia (poziome, znaki, sygnały i urządzenia drogowe), a każdy kierowca zostanie poinformowany, że jest to oznakowanie doświadczalne (testowe). Dowie się też, na jakim odcinku takie badanie jest prowadzone i gdzie się kończy. Głównym celem zmian ma być poprawa bezpieczeństwa na drogach. Dziś zarządcom dróg nie wolno badać nowych oznaczeń w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego. Trudno więc nie tylko o sprawdzenie ich wpływu na płynność ruchu, ale i o właściwe ustawienie ich parametrów w toku eksploatacji.

Szkopuł w tym, że każdy uczestnik ruchu od pieszego przez rowerzystę aż do kierowcy musi zostać poinformowany o tym, że na drodze pojawił się nowy znak. Procedura taka ma zniwelować ewentualne skutki wypadków, do których mogłoby dojść na skutek nowych oznaczeń.

Tak więc na odcinku trasy poprzedzającym miejsce badania oznakowania drogowego będzie umieszczany znak pionowy ostrzegawczy A30 "inne niebezpieczeństwo" z odpowiednią tabliczką informującą o rodzaju testowanego oznakowania. Jeśli badany odcinek jest dłuższy niż 500 m, wraz z tabliczką powinno się pojawić oznaczenie T2.

Od dziś obowiązują zmienione przepisy dotyczące drogowych barier ochronnych. Są to urządzenia, które zapobiegają zjechaniu auta z drogi w miejscach, gdzie jest to niebezpieczne. Chodzi o odcinki, na których łatwo jest przejechać na jezdnię przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu czy też wypaść z drogi.

Tych urządzeń nie wolno jednak stawiać ot, tak sobie. Ich stosowanie jest dopuszczalne tylko w takich miejscach, w których przewidywane skutki wypadków będą poważniejsze niż skutki najechania pojazdu na barierę ochronną.

Bariery dzieli się na: skrajne (ustawiane przy krawędzi jezdni), dzielące (pas dzielący drogę dwujezdniową) oraz osłonowe (między jezdniami a przeszkodami stałymi w pobliżu jezdni). Mogą być one wykonane z różnych materiałów: metalu, betonu itd.

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Jakie warunki trzeba spełnić, aby zdać maturę 2025?
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo rodzinne
Resort Bodnara chce dać więcej czasu rozwodnikom. Szykuje zmianę w prawie
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne