Blokada alkoholowa obowiązkowa również na motocykl

Obowiązek montowania blokad uniemożliwiających uruchomienie pojazdu dotyczy nie tylko samochodów, ale także motocykli.

Publikacja: 19.05.2014 09:17

Blokada alkoholowa obowiązkowa również na motocykl

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Rząd zdecydował już o surowszym traktowaniu kierowców złapanych na jeździe po pijanemu. Będą mogli prowadzić wyłącznie pojazdy wyposażone w blokadę. Teraz rząd chce jednak wiedzieć, czy taki środek będzie można stosować wobec kierowców wszystkich pojazdów silnikowych, w tym motocyklistów.

Autorzy propozycji za przykład podają Szwecję, gdzie obowiązek montowania blokad jako element polityki bezpieczeństwa w ruchu drogowym już wprowadzono także wobec motocyklistów.

Ministerstwo Sprawiedliwości uważa, że nie ma żadnych przeszkód, aby tak się stało. I zapewnia, że specyfika takiego pojazdu nie ma znaczenia dla istoty działania urządzenia.

– Na rynku są dziś używane urządzenia składające się z czterech części – informuje ministerstwo. Chodzi o analizator oddechu, zamontowany w pojeździe, który mierzy stężenie alkoholu u kierowcy i może przekazać ostrzeżenie, gdy dopuszczalny poziom zostanie przekroczony. Kolejne to urządzenie umożliwiające przeprowadzenie testu trzeźwości podczas jazdy, system zabezpieczeń przed fałszerstwami oraz system rejestrujący i przechowujący wyniki pomiarów stanu trzeźwości.

Większość blokad wymaga powtarzania testu trzeźwości co jakiś czas, np. 30 minut. To zwiększa ich skuteczność.

Warunki techniczne urządzenia montowanego w Polsce ustali dopiero minister właściwy do spraw transportu.

Projekt zmian w kodeksie karnym, który wprowadza obowiązek stosowania blokad przez niektórych kierowców, przeszedł już wszystkie konsultacje. Nowela wprowadza dla skazanych za prowadzenie w stanie nietrzeźwości obowiązek wyposażenia samochodu w blokadę alkoholową. Uniemożliwia ona działanie silnika, gdy poziom alkoholu w wydychanym przez kierowcę powietrzu przekracza 0,1 mg alkoholu w 1 dm sześc.

Obowiązek prowadzenia auta lub motocykla wyposażonego w blokadę dotyczyć ma tych, którzy po upływie zakazu prowadzenia pojazdu (czyli po odbyciu wyroku skazującego za jazdę po pijanemu) zechcą odzyskać uprawnienia i wrócić do kierowania.

Starosta, wydając decyzję o przywróceniu uprawnień, w wydawanym dokumencie będzie wpisywał informację o ograniczeniu do prowadzenia pojazdów wyłącznie wyposażonych w blokadę. Obowiązek będzie nakładany na trzy lata, a informacja o nim ma być kodowana.

Jazda z blokadą to niejedyna dolegliwość. Kierowca po wyroku za jazdę po pijanemu będzie musiał przejść też kurs reedukacyjny z problematyki alkoholowej.

Zaostrzenie przepisów karnych wobec kierowców jeżdżących w stanie nietrzeźwości nastąpiło po serii tragicznych wypadków, których sprawcami byli pijani za kółkiem.

Rząd zdecydował już o surowszym traktowaniu kierowców złapanych na jeździe po pijanemu. Będą mogli prowadzić wyłącznie pojazdy wyposażone w blokadę. Teraz rząd chce jednak wiedzieć, czy taki środek będzie można stosować wobec kierowców wszystkich pojazdów silnikowych, w tym motocyklistów.

Autorzy propozycji za przykład podają Szwecję, gdzie obowiązek montowania blokad jako element polityki bezpieczeństwa w ruchu drogowym już wprowadzono także wobec motocyklistów.

Pozostało 81% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów