Policja i Inspekcja Transportu Drogowego wyprą straż miejską

Centralny System CANARD pozwoli złapać na granicy kierowców spoza UE i ukarać ich mandatem.

Publikacja: 30.10.2014 08:30

Policja i Inspekcja Transportu Drogowego wyprą straż miejską

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Najwyższa Izba Kontroli proponuje połączyć policję i Inspekcję Transportu Drogowego w jedną formację oraz ograniczyć kompetencje straży miejskich w zakresie kontroli prędkości. Takie wnioski przedstawiła w informacji na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2013 r. Dokument właśnie trafił do Sejmu i czeka na decyzję posłów. Co dokładnie proponuje NIK?

Sugeruje, że straż miejska czy gminna powinna się skupić na działaniach lokalnych. Jeśli jednak taka zmiana okaże się nie do przyjęcia, straż powinna dostać we władanie jedynie stacjonarne fotoradary, i to te, których miejsce ustawienia uzgodniono z policją i ITD po sporządzeniu rzetelnej analizy zagrożeń.

NIK ma też pomysł na zagranicznych kierowców (spoza UE), którzy dziś nie płacą mandatów w Polsce. Specjalny centralny system CANARD ma wyłapywać na granicy tych, którzy mandatu nie zapłacili.

Izba proponuje utworzenie ogólnopolskiej bazy danych o wypadkach i ich przyczynach. Jej zdaniem tylko po analizie konkretnych przypadków da się zapobiegać wypadkom w przyszłości. NIK zachęca też do wprowadzenia w Polsce mieszanego systemu odpowiedzialności sprawców wykroczeń drogowych: karnego i administracyjnego.

Zmienić się też powinno oznakowanie dróg. Wciąż jest wiele starych znaków, które postawiono bez projektu organizacji ruchu. Pokazuje on, jak funkcjonują wszystkie znaki razem. Dzięki temu jeden znak nie zaprzecza drugiemu. I takie projekty powinny być opracowane również w wypadku starych oznakowań.

Reklama
Reklama

NIK sugeruje wprowadzenie kary za niezapewnienie właściwego oznakowania czy brak zgodności ze znakami już funkcjonującymi. Nakładałby je wojewoda (jako nadzorujący ruch na drogach) w drodze decyzji administracyjnej.

Zmiany wymaga ponadto usuwanie drzew i krzewów z pasa drogowego. – Ograniczają one widoczność, a dzisiejsza praktyka sadzenia kolejnych drzew w miejsce usuwanych się nie sprawdza – przekonuje posłów NIK.

Izba zaleca też wzmocnienie nadzoru nad stacjami diagnostycznymi. Sugeruje, by większy nacisk położyć na badanie, czy i w jakim stopniu stan techniczny pojazdu był przyczyną wypadku i czy na drogę wyjeżdżają wyłącznie auta, które nie stwarzają zagrożenia dla innych.

NIK sugeruje też dalszą rozbudowę sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz modernizację dróg lokalnych. Jej zdaniem potrzebne są dodatkowe pasy do wyprzedzania na drogach jednokierunkowych oraz rozwiązania chroniące pieszych.

Izba przestrzega przed niedostatecznym wykorzystywaniem doświadczeń innych państw.

Najwyższa Izba Kontroli proponuje połączyć policję i Inspekcję Transportu Drogowego w jedną formację oraz ograniczyć kompetencje straży miejskich w zakresie kontroli prędkości. Takie wnioski przedstawiła w informacji na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2013 r. Dokument właśnie trafił do Sejmu i czeka na decyzję posłów. Co dokładnie proponuje NIK?

Sugeruje, że straż miejska czy gminna powinna się skupić na działaniach lokalnych. Jeśli jednak taka zmiana okaże się nie do przyjęcia, straż powinna dostać we władanie jedynie stacjonarne fotoradary, i to te, których miejsce ustawienia uzgodniono z policją i ITD po sporządzeniu rzetelnej analizy zagrożeń.

Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama