Wykryto mniej kierowców jadących po narkotykach

W 2022 r. o blisko pół tysiąca spadła liczba ujawnionych kierujących pod wpływem narkotyków lub innych zakazanych substancji. Zatrzymano ich 5421. Rok wcześniej 5892. Nie znaczy to jednak, że jest dobrze.

Publikacja: 10.08.2023 03:00

Wykryto mniej kierowców jadących po narkotykach

Foto: Adobe Stock

Po serii tragicznych wypadków z udziałem młodych kierowców posłowie zapytali ministra spraw wewnętrznych o bezpieczeństwo na drogach i kierowców, którzy jeżdżą pod wpływem narkotyków.

Narkotesty dla kierowców

– Kierowcy po narkotykach stwarzają ogromne zagrożenie – piszą posłowie w interpelacji. I przywołują opinie ekspertów, którzy twierdzą, że wpływają one na zaburzenia w układzie nerwowym człowieka, co przekłada się na jego reakcje i postrzeganie rzeczywistości. W dodatku środki psychoaktywne utrzymują się w organizmie o wiele dłużej niż alkohol, bo od kilku do nawet kilkunastu dni.

Zdaniem wielu ekspertów podczas policyjnych kontroli normą powinny być nie tylko badania alkomatem, ale przesiewowe narkotestem. Dziś są sprawdzani tylko ci, którzy są pobudzeni lub zasypiają za kierownicą.

Czytaj więcej

Młodzi za kółkiem muszą być kontrolowani, ale przepisy utknęły w 2018 roku

Maciej Wąsik, wiceminister spraw wewnętrznych, potwierdza, że każdy kierowca kontrolowany przez funkcjonariuszy, niezależnie od powodu, jest poddawany ocenie pod kątem pozostawania pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu. Kiedy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że znajduje się w stanie po użyciu lub pod wpływem takiego środka, policjant jest zobowiązany do przeprowadzenia badania w celu ustalenia jego obecności w organizmie.

Kłopot z kierowcami po narkotykach

Robert Opas z Komendy Głównej Policji mówi „Rzeczpospolitej”, że z kierowcami złapanymi po narkotykach lub innych substancjach jest pewien kłopot.

– W przypadku narkotyków lub innych środków podstawą są badania przesiewowe. Narkotesty spełniają podstawowe zadanie. Pokazuje się jedynie wstępny wynik, nie wiadomo jednak, jaka to substancja, jak działa na organizm i jakie wartości są zakazane (inaczej niż alkoholu). Dlatego trzeba z kierowcą jechać do placówki zdrowia i tam zrobić szczegółowe badania – mówi Robert Opas.

Trudności takie potwierdza Andrzej Markowski, psycholog transportu.

– Jeżeli chodzi o narkotesty różnego typu, których używa policja, to większość policjantów ma poważne problemy w odczytywaniu wyników – mówi Andrzej Markowski. Poza tym, jak zauważa, te wyniki też nie są ostatecznie wiążące. Podkreśla, że im więcej dyskusji dotyczącej właśnie różnego typu używek i ich roli w funkcjonowaniu człowieka, tym większe szanse na to, że świadomość społeczna będzie większa.

Czytaj więcej

Kierowcy pod wpływem narkotyków stanowią coraz większe niebezpieczeństwo

Jak wpadli kierowcy w ostatnich dwóch latach? Z policyjnych danych wynika, że w 2021 r. kierujący pojazdami będący pod działaniem innego środka niż alkohol byli sprawcami 129 wypadków – 46 osób zginęło, a 149 zostało rannych oraz 320 kolizji. Główne przyczyny wypadków to: zbyt duża prędkość, nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego, nieprawidłowe wyprzedzanie oraz nieustąpienie pierwszeństwa.

Rok później statystyka wygląda nieco lepiej: 101 wypadków– 30 osób zginęło, a 113 zostało rannych – oraz 307 kolizji. Przyczyny tragicznych zdarzeń są niemal takie same jak rok wcześniej.

Po serii tragicznych wypadków z udziałem młodych kierowców posłowie zapytali ministra spraw wewnętrznych o bezpieczeństwo na drogach i kierowców, którzy jeżdżą pod wpływem narkotyków.

Narkotesty dla kierowców

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?