Straż miejska ma stanąć na buspasach

Strażnicy miejscy mają kontrolować kierowców, którzy bezprawnie korzystają z buspasów. Będą mogli wykorzystywać monitoring miejski w celu stwierdzenia wykroczenia i ukarania mandatem za taką jazdę.

Publikacja: 11.07.2023 13:53

Straż miejska ma stanąć na buspasach

Foto: AdobeStock

To pomysł zaczerpnięty z petycji złożonej przez Forum Kolejowe Railway Business Forum, która wpłynęła do Sejmu w grudniu 2022 r i zyskała poparcie sejmowej komisji do spraw petycji. Teraz wiadomo, że odbędzie się pierwsze czytania w sejmowej komisji infrastruktury. Powodem wprowadzenia takiego rozwiązania jest to, że nieuprawnieni kierowcy zbyt często nadużywają pasów wydzielonych i przeznaczonych dla m.in. autobusów oraz innych pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach.

Czasem korzystają z niego z niego też taksówki pod warunkiem jednak, że zezwoli na to zarządca drogi i oznaczy to odpowiednim znakiem. Samorządy od dawna skarżyły się, że nie mają możliwości kontrolowania przestrzegania przepisów na buspasach. Odbija się to negatywnie na realizacji miejskiej polityki transportowej.

Jak kierowcy traktują buspasy?


- Po pasach ruchu przeznaczonych dla autobusów bardzo często poruszają się nieuprawnione pojazdy – piszą autorzy petycji. Przywołują dane - w lutym 2019 r. Zbadano wtedy w Warszawie, na Trasie Łazienkowskiej i na ulicy Grójeckiej, ile pojazdów przemieszczało się pasami dla autobusów na tych arteriach. W jednym i drugim przypadku było to 20 proc. nieuprawnionych pojazdów.

Czytaj więcej

Zmiany w prawie o ruchu drogowym, które ucieszą wielu właścicieli aut


Dziś ściganiem kierowców nadużywających buspasów zajmować się może tylko policja. Ale ponieważ funkcjonariuszy drogówki jest za mało, to prawdopodobieństwo ukarania kierowcy łamiącego przepis o nieuprawnionej jeździe pasem przeznaczonym dla autobusów jest niewielkie. A skoro tak jest to liczba niezdyscyplinowanych rośnie.

Co na to policja?


- Takie wsparcie z pewnością przydałoby się policji – mówi "Rzeczpospolitej"  Robert Opas z Komendy Głównej Policji. Dodaje jednak, że jeśli już wprowadzać taką zmianę należy uwzględnić dla strażników nie tylko prawo do prowadzenia kontroli statycznej ale również wprowadzić możliwość rejestrowania takich wykroczeń. O tym, że wsparcie policji przez straże miejskie jest możliwe i zdaje egzamin świadczyć może fakt przyznania im prawa do kontrolowania użytkowników hulajnóg elektrycznych, urządzeń UTO i rowerzystów.


Czy z nowym zadaniem poradzi sobie straż miejska? – zapytaliśmy w Krakowie. Usłyszeliśmy, że jeśli się pojawi, to krakowscy strażnicy będą je wykonywać.


Za nieuprawnioną jazdę buspasem grozi dziś 100 zł mandatu i 1 punkt karny.

Czytaj więcej

Ważne nowości dla kierowców od 1 lipca

To pomysł zaczerpnięty z petycji złożonej przez Forum Kolejowe Railway Business Forum, która wpłynęła do Sejmu w grudniu 2022 r i zyskała poparcie sejmowej komisji do spraw petycji. Teraz wiadomo, że odbędzie się pierwsze czytania w sejmowej komisji infrastruktury. Powodem wprowadzenia takiego rozwiązania jest to, że nieuprawnieni kierowcy zbyt często nadużywają pasów wydzielonych i przeznaczonych dla m.in. autobusów oraz innych pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP