Nowe wykroczenia oraz cyfrowe prawo jazdy w całej Unii. KE proponuje zmiany w prawie drogowym

Komisja chce wprowadzić cyfrowy dokument prawa jazdy, który obowiązywałby na terenie całej Unii oraz wprowadzić nowe rodzaje wykroczeń celem podniesienia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

Publikacja: 01.03.2023 21:21

Nowe wykroczenia oraz cyfrowe prawo jazdy w całej Unii. KE proponuje zmiany w prawie drogowym

Foto: Adobe Stock

Przepisy miałyby pozwolić zrealizować postawiony przez Unię cel wizji zerowej - zero ofiar śmiertelnych na unijnych drogach do 2050 roku. Ich celem jest lepsze przygotowanie kierowców do jazdy pojazdami bezemisyjnymi oraz przy zwiększonej liczbie innych uczestników ruchu takich jak piesi i rowerzyści. 

Komisja chce również umożliwić zdobywanie doświadczenia młodym kierowcom poprzez wprowadzenie programu jazdy z osobą towarzyszącą od 17 roku życia. Nieletni, którzy zdadzą egzamin na prawo jazdy w tym wieku będą mogli samodzielnie prowadzić samochód od 18 roku życia. 

Nowością ma być także m.in.:
- wprowadzenie co najmniej dwuletniego okresu próbnego dla początkujących kierowców oraz wprowadzenie zasady zerowej tolerancji dla alkoholu. Jak podała w komunikacie Komisja, 2 na 5 śmiertelnych kolizji dotyczy kierowców poniżej 30 lat.

Czytaj więcej

Jest raport o śmiertelnych wypadkach na drogach UE. Duży sukces Polski

- dostosowanie szkoleń oraz testów do faktu większej obecności na drodze użytkowników niechronionych, czyli rowerzystów, pieszych, użytkowników e-pojazdów. 

- egzaminy na prawo jazdy dla 17-latków zarówno na samochody osobowe jak i ciężarowe. To ma pomóc w walce ze zbyt mają liczbą zawodowych kierowców. 

Unia Europejska chce wprowadzić również po raz pierwszy na świecie cyfrowe prawo jazdy, które miałoby służyć obywatelom Unii na terenie wszystkich państw członkowskich. Zmiany miałaby również ułatwić prowadzenie postępowań przeciwko sprawcom wykroczeń transgranicznych - umożliwić organom ścigania uzyskanie dostępu do krajowych rejestrów praw jazdy. Komisja proponuje również wzmocnienie roli ustanowionych krajowych punktów kontaktowych, aby mogły one lepiej współpracować z organami ścigania zaangażowanymi w dochodzenia w sprawie przestępstw. 

Do życia mają być wprowadzone także nowe wykroczenia:
- niezachowanie wystarczającej odległości od poprzedzającego pojazdu,

- niebezpieczne wyprzedzanie,

- niebezpieczne parkowanie,

- przekroczenie jednej lub więcej białych ciągłych linii,

- jazda pod prąd,

- nieprzestrzeganie zasad korzystania z korytarzy ratunkowych,

- korzystanie z przeciążonego pojazdu.

Przepisy miałyby pozwolić zrealizować postawiony przez Unię cel wizji zerowej - zero ofiar śmiertelnych na unijnych drogach do 2050 roku. Ich celem jest lepsze przygotowanie kierowców do jazdy pojazdami bezemisyjnymi oraz przy zwiększonej liczbie innych uczestników ruchu takich jak piesi i rowerzyści. 

Komisja chce również umożliwić zdobywanie doświadczenia młodym kierowcom poprzez wprowadzenie programu jazdy z osobą towarzyszącą od 17 roku życia. Nieletni, którzy zdadzą egzamin na prawo jazdy w tym wieku będą mogli samodzielnie prowadzić samochód od 18 roku życia. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego