Nowe zasady zjazdu z ronda, zakaz dla rowerzystów. "Będą opory"

Z ronda mamy zjeżdżać tylko z prawego pasa, dzieci mają obowiązkowo jeździć w kasku rowerowym, a rowerzyści mają otrzymać ustawowy zakaz wjazdu przed nadjeżdżający samochód na przejazdach rowerowych. Takie zasady chce wprowadzić w Polsce Marek Dworak, pełnomocnik ministra infrastruktury ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i ruchu rowerowego.

Publikacja: 13.05.2022 08:36

Nowe zasady zjazdu z ronda, zakaz dla rowerzystów. "Będą opory"

Foto: Adobe Stock

dgk

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. W cyklu #najlepRze2022 przypominamy teksty z 12 miesięcy tego roku, które wzbudziły najwięcej zainteresowania, emocji i Państwa reakcji. Oto tekst z maja.

Swoje plany ujawnił w rozmowie z portalem brd24.pl.

- Moim pragnieniem jest to, żebyśmy jednolicie podchodzili do przepisów ruchu drogowego, żeby one były jednoznacznie interpretowane – począwszy od instruktora, egzaminatora, kierowcy, policjanta oceniającego zdarzenie drogowe aż po sąd oceniający sprawę na podstawie opinii biegłego - powiedział Dworak.

 Zastrzega, że jego propozycje zmian w przepisach o ruchu drogowym muszą być skonsultowane przez urzędników ministerstwa, przyjęte w urzędzie, a potem przez Komitet Stały Rady Ministrów.

- Czyli musi stać się to projektem rządowym, po czym przejść przez sejmowe komisje, by wreszcie zostać uchwalonym. To naprawdę jest długa droga. I myślę, że na efekty przyjdzie nam poczekać co najmniej do końca roku - przewiduje pełnomocnik.

Spodziewa się także oporów , gdyż już takie napotkał przed laty, gdy wiceministrem infrastruktury był prof. Ryszard Krystek (w latach 2004–2005).

- Nie udało się wówczas osiągnąć porozumienia. Teraz też będą ścierały się różne racje, ale mam nadzieję, że wreszcie wypracujemy jednolite stanowisko skutkujące jednolitym podejściem do skrzyżowania o ruchu okrężnym - mówi brd24.pl Marek Dworak.

Pełnomocnik chciałby wprowadzić do przepisów zasadę, że zjazd z klasycznego ronda zawsze odbywa się z prawego pasa i z użyciem prawego kierunkowskazu. Chce też poprawić bezpieczeństwo rowerzystów.

- Nie chcę stygmatyzować, ale tak najogólniej wydaje się i ekspertom, i innym uczestnikom ruchu drogowego, że rowerzyści najbardziej nie chcą się podporządkować regulacjom i uważają, iż ich zachowanie nie może wywołać żadnego zagrożenia na drodze, choć przecież poruszają się czasem z dużymi prędkościami. Uważają się za taką grupę w ruchu drogowym najbardziej eko, cool i że wszystko wokół nich powinno się kręcić. To oczywiście nie jest prawda i nie na tym polega zrównoważony transport. Rowerzystów trzeba było w pewnym momencie uprzywilejować w ruchu drogowym, ale moim zdaniem stało się to niezbyt celnie. Niektórzy z nich, a czasem przedstawiciele ruchów rowerowych, wbili sobie do głowy, że rowerzysta w pewnych sytuacjach ma bezwzględne pierwszeństwo. Słowo "bezwzględne" jest szalenie groźne i nigdy rowerzysta takiego bezwzględnego pierwszeństwa nie ma, podobnie jak nie ma go każdy inny uczestnik ruchu - stwierdził Dworak.

Jego propozycją jest zwiększenie przywileju dla rowerzystów na przejazdach rowerowych, ale i przywrócenie pewnego zakazu.

- Chciałbym rozszerzenia tego, co dotychczas było określone w ustawie i rozporządzeniu o znakach. Uważam, że pierwszeństwo powinien mieć nie tylko rowerzysta znajdujący się na przejeździe rowerowym, ale też wjeżdżający na przejazd rowerowy. Jednak chciałbym przywrócić jednocześnie usunięty kiedyś zapis, czyli art. 33 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym – zabronienie rowerzyście wjazdu bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd. Tak samo, jak pieszemu – mimo ostatnich przywilejów – wciąż zabrania się wejścia bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd - wskazuje Marek Dworak. - No nie może być tak, że rowerzysta, nie do końca dobrze widoczny, wjeżdża bez opamiętania przed pojazd, który jest np. metr przed przejazdem rowerowym. Dlatego ten przepis o zakazie wjeżdżania bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd chcę przywrócić - dodaje.

Czytaj więcej

Na przejściu dla pieszych trzeba zejść z e-hulajnogi

Jak wyjaśnia, rowerzysta, który spokojnie dojeżdża do przejazdu, nie powinien być zmuszany do zatrzymywania się, a powinien mieć zapewnioną płynność przejazdu, musi tylko dać szansę kierowcy, żeby go zauważył i żeby mu ustąpił.

Pełnomocnik ministra infrastruktury proponuje też wprowadzenie oznakowania, które mówi o końcu drogi dla rowerów.

- Wówczas rowerzysta, wjeżdżając na przejazd rowerowy, będzie włączał się do ruchu. Oczywiście, będąc już na przejeździe, pierwszeństwo będzie miał. W Polsce w takich sytuacjach, o których mówię, stosuje się czasem znak nakazujący ustąpienie pierwszeństwa przejazdu, co moim zdaniem nie jest dobrym rozwiązaniem, bo dotyczy całego układu komunikacyjnego – drogi i przejazdu rowerowego. Dlatego ja proponuję znak C-13a - powiedział Dworak.

Kolejne propozycje pełnomocnika w sprawie rowerzystów, to:

- obowiązek jazdy rowerem w kasku dla dzieci i młodzieży;

- wprowadzenie jednoznacznego zapisu o tym, że dwóch rowerzystów może jechać obok siebie, ale w przypadku zbliżania się pojazdu najeżdżającego z przeciwka lub z tyłu, powinni oni przejść na jazdę jeden za drugim;

- doprecyzowanie, że wyprzedzanie przez rowerzystę wolno jadącego pojazdu z prawej strony jest możliwe w sytuacji, w której pojazdy dojeżdżają do zatoru drogowego czy czerwonego światła sygnalizacji drogowej;

Marek Dworak chciałby także m.in. wprowadzenia w Polsce prędkości zalecanej. Jak twierdzi, to spowoduje, że znak B-33, czyli ograniczający prędkość będzie mniej deprecjonowany przez zarządzających ruchem i samych uczestników ruchu drogowego. Zamierza też zaproponować uregulowanie stosowanie progów zwalniających i ich oznakowania, a także wprowadzić obowiązek odbycia krótkiego kursu bezpiecznej jazdy po uzyskaniu prawa jazdy.

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. W cyklu #najlepRze2022 przypominamy teksty z 12 miesięcy tego roku, które wzbudziły najwięcej zainteresowania, emocji i Państwa reakcji. Oto tekst z maja.

Swoje plany ujawnił w rozmowie z portalem brd24.pl.

Pozostało 96% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów