Parlament Europejski chce ograniczenia prędkości do 30 km/h

Aby osiągnąć cel zerowej liczby ofiar śmiertelnych na drogach Unii Europejskiej do 2050 roku, posłowie chcą ograniczenia prędkości do 30 km/h i zerowej tolerancji dla kierowców pod wpływem alkoholu.

Publikacja: 06.10.2021 11:09

Maksymalna prędkość 30 km na godzinę miałaby obowiązywać na obszarach mieszkalnych oraz obszarach, g

Maksymalna prędkość 30 km na godzinę miałaby obowiązywać na obszarach mieszkalnych oraz obszarach, gdzie jest duża liczba rowerzystów i pieszych

Foto: Adobe Stock

W projekcie rezolucji, przyjętej w środę, przypomniano, że rocznie na drogach UE ginie około 22 700 osób, a około 120 000 zostaje poważnie rannych.

Według najnowszych danych najbezpieczniejsze drogi nadal znajdują się w Szwecji (18 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców), natomiast Rumunia (85/milion) odnotowała najwyższy wskaźnik śmiertelności w 2020 roku. Średnia UE wyniosła 42 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców. W Polsce było 65 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców, zanotowano spadek o 15% wobec 2019 roku.

42

Taka była średnia ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców w Unii Europejskiej

Posłowie zauważają, że nadmierna prędkość jest odpowiedzialna za około 30% śmiertelnych wypadków drogowych. Komisja Europejska powinna zarekomendować sposoby stosowania bezpiecznych ograniczeń prędkości, takich jak maksymalna prędkość 30 km na godzinę na obszarach mieszkalnych oraz obszarach, gdzie jest duża liczba rowerzystów i pieszych.

Posłowie zwrócili się do KE o rozważenie wprowadzenia "trybu bezpiecznej jazdy" w urządzeniach mobilnych i elektronicznych kierowców, aby ograniczyć rozpraszanie ich uwagi podczas jazdy. Ich zdaniem, powinny istnieć zachęty podatkowe i atrakcyjne systemy ubezpieczeń komunikacyjnych dla kupujących i użytkujących pojazdy o najwyższych standardach bezpieczeństwa.

Posłowie chcą więcej inwestycji w infrastrukturę, która przyczyniłaby się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, skupiając się na strefach o największej liczbie wypadków. Wzywają państwa członkowskie do utworzenia Krajowych Funduszy Bezpieczeństwa Drogowego, które przeznaczałyby kwoty uzyskane z mandatów na projekty związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego.

W rezolucji pojawił się również postulat utworzenia europejskiej agencji transportu drogowego, która wspierałaby zrównoważony, bezpieczny i inteligentny transport drogowy.

Czytaj więcej

Wyższe kary dla kierowców coraz bliżej

W projekcie rezolucji, przyjętej w środę, przypomniano, że rocznie na drogach UE ginie około 22 700 osób, a około 120 000 zostaje poważnie rannych.

Według najnowszych danych najbezpieczniejsze drogi nadal znajdują się w Szwecji (18 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców), natomiast Rumunia (85/milion) odnotowała najwyższy wskaźnik śmiertelności w 2020 roku. Średnia UE wyniosła 42 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców. W Polsce było 65 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców, zanotowano spadek o 15% wobec 2019 roku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara