UE powinna dążyć do wprowadzenia obowiązku stosowania blokad antyalkoholowych w nowych samochodach pasażerskich i dostawczych oraz ograniczenia prędkości do 30km/h na obszarze zamieszkałym przez ludzi - wynika z rezolucji przyjętej dziś przez Parlament Europejski.

Posłowie wzywają do opracowania planu na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz zalecają harmonizację przepisów i znaków drogowych, zasad przeprowadzania kontroli technicznych pojazdów oraz ujednolicenia limitów zawartości alkoholu we krwi kierowców.

Celem jest całkowite uniknięcie ofiar śmiertelnych w ruchu drogowym. Rezolucja przyjęta dziś przez Parlament wzywa do podjęcia działań mających na celu w latach 2010-2020 ograniczenie o połowę liczby śmiertelnych wypadków drogowych, zmniejszenia liczby ofiar z obrażeniami zagrażającymi życiu o 40% i śmiertelności dzieci (do 14 lat) w wypadkach drogowych o 60%.

Parlament Europejski proponuje, aby Komisja Europejska powołała w trybie priorytetowym koordynatora UE ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, którego zadaniem byłoby ułatwianie przygotowywania, wdrażania i egzekwowania strategii bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W 2009 r. na europejskich drogach zginęło 35000 osób, a 1,5 miliona odniosło obrażenia, w tym również poważne, często prowadzące do kalectwa - podaje PE. Społeczne i gospodarcze koszty wynikające z wypadków drogowych są ogromne (ok. 130 mld euro w 2009 r.). Do tego dochodzi nieszczęście,  żałoba bliskich, cierpienie rannych i dramatyczne chwile w życiu poszkodowanych. Liczba 35 000 ofiar śmiertelnych w ruchu drogowym odpowiada w ruchu lotniczym katastrofie ok. 250 średniej wielkości samolotów z kompletem pasażerów na pokładzie.