Reklama

Coraz więcej osób traci pieniądze w banku przez internetowych oszustów

Rzecznik finansowy ostrzega przed korzystaniem z otwartych sieci WiFi, otwieraniem maili z nieznanego źródła i uważnego sprawdzania strony logowania do banku – oszuści mogą w ten sposób przejąć kontrolę nad kontem, wypłacić z niego wszystkie pieniądze, a nawet zaciągnąć kredyt.

Aktualizacja: 22.06.2019 11:29 Publikacja: 18.06.2019 13:30

Coraz więcej osób traci pieniądze w banku przez internetowych oszustów

Foto: Adobe Stock

- Coraz częściej docierają do nas skargi od klientów którym nie udało się odzyskać pieniędzy w wyniku oszustwa, bo bank uznał, że klient niewłaściwie zabezpieczył swoje konto – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy – Takie przypadki mają miejsce na całym świecie, dlatego w UE pojawiły się nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności dostawców usług elektronicznych za takie oszustwa. Z naszych doświadczeń wynika, ze instytucje finansowe nie przestrzegają tych przepisów.

Czytaj też: Phishing: kto odpowiada za straty klienta banku w wyniku wyłudzenia danych

A takich przypadków jest w Polsce coraz więcej. Jak wynika z raportu CERT Polska, w 2018 r. zarejestrowano 1655 przypadków tzw. pishingu czyli oszustwa, gdy przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia pieniędzy.

Zgodnie z art. 46 ustawy o usługach płatniczych w przypadku nieautoryzowanej transakcji płatniczej dostawca płatnika niezwłocznie, nie później jednak niż do końca następnego dnia roboczego ma obowiązek zwrócić klientowi skradzione pieniądze. Ze statystyk Rzecznika Finansowego wynika, że coraz częściej trafiają do niego skargi na banki, które przestrzegają tego obowiązku tłumacząc, że do kradzieży doszło z winy klienta. Tymczasem przepisy przewidują tylko jeden przypadek odmowy zwrotu skradzionych pieniędzy, gdy dostawca usługi ma udokumentowane podstawy do uznania że doszło do oszustwa. Choć w unijnych przepisach jest mowa o tym, że chodzi o oszustwo dokonane przez klienta banku, instytucje finansowe interpretują że wystarczy jakiekolwiek oszustwo, nawet dokonane przez osobę trzecią, bez żadnego udziału i wiedzy klienta. Bank składa wtedy zawiadomienie do prokuratury i nie zwraca pieniędzy.

Najczęściej do takich oszustw dochodzi po zalogowaniu się przez klienta banku na fałszywej stronie z serwisem transakcyjnym. Bywa, że do kradzieży dochodzi przez zainfekowanie komputera wirusem, lub przejęcie kontroli nad smartfonem, na którym zainstalowana jest aplikacja banku z bezpośrednim dostępem do konta. Ciągle dużym problemem jest także klonowanie kart debetowych czy kredytowych. Oszuści potrafią skopiować zapis na pasku elektromagnetycznym karty, ale także „bezdotykowo" skopiować karty obsługujące transakcje zbliżeniowe.

Reklama
Reklama

Oszuści potrafią się podszyć np. pod firmę kurierską z którą wcześniej współpracował klient banku i wysłać do takiej osoby sms z prośbą o dopłatę 1,75 zł do kosztów przesyłki. Taka osoba dostaje jednocześnie link do zalogowania się w banku, tylko kwota transakcji jest dużo wyższa, bo wynosi już 17,5 tys zł. Jeśli klient przez nieuwagę potwierdzi taki przelew może mieć bardzo duże problemy z odzyskaniem pieniędzy. Banki z którymi toczy spory Rzecznik Finansowy wychodzą z założenia, że doszło do rażącego niedbalstwa użytkownika konta.

Zdaniem Rzecznika banki powinny w takiej sytuacji niezwłocznie zwrócić skradzione pieniądze, i dopiero później dowodzić czy nie doszło do współodpowiedzialności klienta za stratę pieniędzy.

- Banki występują obecnie jako sędzia we własnej sprawie i same oceniają czy doszło do współodpowiedzialności, jednak mają interes w tym aby nie zwracać skradzionych pieniędzy – tłumaczy Izabela Dąbrowska-Antoniak dyrektor wydziału klienta rynku bankowo kapitałowego w biurze Rzecznika Finansowego. – Naszym zdaniem taką oceną powinien jednak zajmować się sąd a nie bank.

Rzecznik Finansowy radzi

Podstawowe zasady bezpieczeństwa:

- Korzystaj z legalnego oprogramowania i regularnie je aktualizuj

- Stosuj programy antywirusowe oraz firewall

Reklama
Reklama

- Regularnie zmieniaj hasło do konta

- Weryfikuj dane zawarte w SMS-ach autoryzacyjnych: rodzaj dyspozycji i dane transakcji w SMS -ie powinny zgadzać się z tymi, które wyświetlają na ekranie

- Po otrzymaniu SMS -a czy maila z prośbą o dopłatę drobnej kwoty zadzwoń do sprzedawcy

- Nie otwieraj maili nieznanego pochodzenia, nie odpowiadaj na nie, a zwłaszcza nie otwieraj załączników lub linków wskazanych w e-mailach lub komunikatach

- Nie kopiuj numerów rachunków ze „schowka"

- Nie loguj się do banku z otwartych sieci WiFi

Reklama
Reklama

- Nie wyszukuj stron internetowych banku przez przeglądarki.

Prawo w Polsce
Prezydent Karol Nawrocki przygotował własną ustawę łańcuchową. Co zawiera?
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Zawody prawnicze
Adwokaci i radcy wykluczeni z walnych w spółdzielniach. Prezes NRA interweniuje
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i trybunały
Sąd Najwyższy obalił zasadę prawną i uderzył w europejskie trybunały
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama