Kto płaci za nieuczciwość operatora?

Publikacja: 23.06.2010 12:58

Kto płaci za nieuczciwość operatora?

Foto: www.sxc.hu

[b]Udzieliłem firmie telekomunikacyjnej pełnomocnictwa, aby na koniec lutego w moim imieniu zerwała umowę z dotychczasowym operatorem. Przedstawiciel tej firmy poinformował mnie, że proces przebiegł pomyślnie. Tym samym zawarłem w lutym umowę z nowym operatorem. Okazało się, że umowa wygasła dopiero w kwietniu i musiałem zapłacić zaległy abonament. Czy mam prawo domagać się od nowego operatora zwrotu kosztów poniesionych w wyniku wprowadzenia w błąd?[/b]

Czytelnik ma prawo żądać naprawienia szkody powstałej na skutek nienależytego, niedbałego wykonania zobowiązania przez pełnomocnika firmy telekomunikacyjnej. Firma odpowie również za wprowadzenie czytelnika w błąd.

Zgodnie z art. 474 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86F27ADE2102E1D67842E76D535F1BD1?id=70928]kodeksu cywilnego[/link], [b]dłużnik (w tym wypadku firma telekomunikacyjna) odpowiedzialny jest jak za własne działanie, za działania osób, z których pomocą zobowiązanie wykonywa[/b], jak również osób, którym wykonanie zobowiązania powierza (pracownik, upoważniony przedstawiciel firmy). Obowiązek naprawienia powstałej szkody wynika natomiast z art. 471 k.c.

Firma telekomunikacyjna (nowy operator) była zobowiązana w imieniu czytelnika do zerwania starej umowy w określonym czasie. Przyjętego zlecenia nie wypełniła. Natomiast w celu pozyskania nowego klienta udzieliła czytelnikowi błędnych informacji. Czytelnik przez dwa miesiące związany był więc dwiema umowami (z dwiema firmami) i musiał zapłacić podwójny abonament za ta samą usługę. W związku z tym poniósł szkodę. Jest nią kwota do zapłaty wynikająca z pierwszej umowy.

[b]Jeśli czytelnik zapłacił, kwota ta powinna zostać mu zwrócona przez nieuczciwego operatora. Jeśli czytelnik nie dokonał płatności, operator powinien zapłacić kwotę za niego, wraz z odsetkami. [/b]

Ponadto z uwagi na wprowadzenie czytelnika w błąd (co jest nieuczciwą praktyką rynkową), może on zażądać unieważnienia zawartej umowy z nieuczciwym operatorem. Możliwość taką daje art. 12 ust. 1 pkt 4) [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=238605]ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym[/link].

[b]Udzieliłem firmie telekomunikacyjnej pełnomocnictwa, aby na koniec lutego w moim imieniu zerwała umowę z dotychczasowym operatorem. Przedstawiciel tej firmy poinformował mnie, że proces przebiegł pomyślnie. Tym samym zawarłem w lutym umowę z nowym operatorem. Okazało się, że umowa wygasła dopiero w kwietniu i musiałem zapłacić zaległy abonament. Czy mam prawo domagać się od nowego operatora zwrotu kosztów poniesionych w wyniku wprowadzenia w błąd?[/b]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów