Rz: Dlaczego pacjent może widnieć w eWUŚ jako nieubezpieczony?
Anna Kozdra:
Gdy ma prawo do bezpłatnego leczenia, a system eWUŚ tego nie potwierdza, jest to najczęściej związane z tym, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie przesłał nam informacji dotyczącej ubezpieczenia. Z drugiej strony może się zdarzyć i tak, że ktoś nieskutecznie zgłosił członka rodziny do ubezpieczenia. Zainteresowany może tę sprawę wyjaśnić w siedzibie oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia lub jego delegaturach, składając stosowne pismo. Jeśli zdecyduje się na drogę elektroniczną, to jedynie poprzez platformę ePUAP (elektroniczna platforma usług administracji publicznej). Tylko wówczas możliwe jest wiarygodne potwierdzanie tożsamości w elektronicznych kontaktach z administracją.
Na czerwono w eWUŚ mogą się wyświetlać także osoby ubiegające się o przyznanie emerytury lub renty, pobierające zasiłek przyznany na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym lub wypadkowym, czy też młodzi ludzie, którzy dopiero co skończyli szkołę ponadgimnazjalną lub studia. Jeżeli dla tych osób w systemie eWUŚ wyświetli się czerwony ekran, pacjent w takim wypadku powinien przedstawić w placówce medycznej dokumenty albo złożyć stosowne oświadczenie o posiadaniu prawa do świadczeń opieki zdrowotnej.
Czy błędy w eWUŚ, a w konsekwencji czerwone światła, mogą wynikać z tego, że pacjenci zapominają o zgłoszeniu do ubezpieczenia siebie lub członków rodziny?