Rz: Co może zrobić pasażer, gdy spóźnił się jego samolot, a przewoźnik nie zapewnił mu na przykład posiłku czy noclegu?
Marta Burnecka- -Szczepańska:
W takich sytuacjach należy zgłosić reklamację do przewoźnika zgodnie ze stosowaną przez niego procedurą. Jeżeli nie udzieli odpowiedzi albo nie będzie nas ona satysfakcjonować, to przysługuje nam skarga do Komisji Ochrony Praw Pasażerów działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Najpierw jednak trzeba wyczerpać postępowanie reklamacyjne u przewoźnika, aby później, w razie konieczności, móc się zwrócić do ULC.
A co jeszcze może być przedmiotem reklamacji?
Informacji o możliwych reklamacjach należy szukać w ogólnych warunkach przewozu pasażerów i bagażu. Dowiemy się z nich o naszych prawach i obowiązkach, między innymi, jakie nieprawidłowości i w jakim terminie możemy zgłosić przewoźnikowi. Skarga do ULC dotyczy niewypełnienia obowiązków wynikających z rozporządzenia unijnego nr 261/2004, na przykład nieprzestrzegania obowiązku informacyjnego, odmowy wpuszczenia na pokład, opóźnienia czy odwołania lotu. Pamiętajmy, że prezes ULC nie rozpatruje skarg związanych ze szkodą na bagażu.