Pytanie prawne w tej sprawie do Trybunału Konstytucyjnego skierował Naczelny Sąd Administracyjny.
Uzyskanie numeru identyfikacyjnego jest koniecznym warunkiem ubiegania się o płatności kierowane przez Unię Europejską i Rzeczypospolitą Polską do beneficjentów Wspólnej Polityki Rolnej.
NSA zakwestionował art. 12 ust. 4 ustawy o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, w zakresie w jakim uniemożliwia wpisanie do ewidencji i nadanie obojgu małżonkom numerów identyfikacyjnych, w sytuacji, gdy istnieje między nimi rozdzielność majątkowa a oboje małżonkowie posiadają i prowadzą odrębne gospodarstwa rolne.
Zdaniem sądu, kwestionowany przepis - w zaskarżonym zakresie - narusza zasadę zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa oraz zasadę poprawnej legislacji, a tym samym jest niezgodny z art. 2 konstytucji. Niezgodność z zasadą zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa miałaby wynikać z niespójności między art. 12 ust. 4 ustawy o systemie ewidencji a przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego regulującymi zasady kształtowania stosunków majątkowych między małżonkami.
NSA uważa, że naruszenie zasady poprawnej legislacji wynika z tego, że nie jest możliwe określenie celu, który uzasadniałby zakaz przyznania osobnych numerów identyfikacyjnych rolnikom posiadającym odrębne gospodarstwa rolne tylko dlatego, że pozostają oni w związku małżeńskim.