Reklama

Stawki usługi doradczej dopasowane do klienta

Klienci coraz częściej chcą znać cały budżet usługi doradczej.

Publikacja: 12.06.2014 03:45

Nie ma jednolitego cennika usług doradztwa podatkowego. Zupełnie inne są ceny wielkich firm, inne małych kancelarii. Ale system rozliczeń się zmienia. – Już tylko nieliczni zgadzają się na rozliczenie według stawek godzinowych doradców. Chcą raczej znać budżet całego przedsięwzięcia lub jego poszczególnych etapów – zauważa Peter Kay, szef działu doradztwa podatkowego w KPMG. Dodaje, że wymagania klientów rosną, bo coraz częściej pojawia się oczekiwanie, by w umówionej cenie mieściła się też opłata za przyszłą obsługę ewentualnego sporu z władzami skarbowymi.

Co się tyczy fachowej obsługi samych sporów, to – jak zauważa Andrzej Nikończyk ?z KNDP – często strony umawiają się premię od wygranej, tzw. success fee. Efekt? Jego kancelaria już trzeci rok ?z rzędu notuje kilkadziesiąt procent wzrostu przychodów.

Nadal jednak w wielu przypadkach rozliczenia odbywają się na podstawie stawek godzinowych za pracę ekspertów. ?O ile międzynarodowe kancelarie, takie jak Gide, stosują stawki rzędu 200 euro za godzinę, o tyle te mniejsze mają ceny przystępne dla małego biznesu. Kancelaria Zieleń ?i Wspólnicy, zatrudniająca dwóch doradców podatkowych, inkasuje za porady ustne 50–300 zł za godzinę pracy, a za doradztwo stałe 200 zł za godzinę.

Respondenci naszej ankiety niechętnie podają stawki opłat za swoje usługi. Wydaje się, ze najbardziej uniwersalny sposób rozliczeń podała w ankiecie kancelaria ZETT: „cena jest budowana na podstawie ankiety oczekiwań klienta".

—roch

Reklama
Reklama

partner zarządzający ?Działem Doradztwa ?Podatkowego EY

Popyt na usługi doradztwa podatkowego ?to nie tylko zasługa szybko zmieniających się przepisów. Często kreują go sami doradcy swoją rzetelną pracą. Da się zaobserwować prawidłowość, że zadowolony klient zawsze wraca ?i to często po usługi bardziej skomplikowane, multidyscyplinarne.

Zrodzone w ten sposób zaufanie klienta można dalej rozwijać. Jeśli nawet na początku współpracy klient chce usług powtarzalnych, podobnych do oferowanych przez konkurentów, to z czasem, w miarę rosnącego zaufania poprosi o usługę dostosowaną specjalnie ?do jego potrzeb związaną z jego strategią biznesową. Takie doradztwo może dotyczyć ?np. procesu dużej inwestycji podejmowanej przez klienta. Wielu przedsiębiorców nie chce już do takich spraw zatrudniać mnóstwa specjalistów z różnych firm doradczych. Oczekuje kompleksowego poprowadzenia takiego złożonego przedsięwzięcia przez jednego zaufanego doradcę.

Różne typy usług oznaczają też różne typy rozliczeń z klientami. Gdy chodzi o powtarzalne rozwiązania, staramy się osiągnąć porozumienie co do z góry określonego budżetu. Jednak gdy dostajemy zlecenie na sprawę strategiczną dla klienta – tu cena nie jest tak ważna, jak zaufanie ?i przekonanie, że sprawa będzie załatwiona. Oczywiście jeśli takie zadanie łączy się z trudnym do przewidzenia czasem wykonania (np. w wypadku długotrwałych sporów sądowych) i złożonymi okolicznościami, trudno ?o pracę według ustalonego budżetu. Tak czy inaczej, dbanie o własną markę – kluczową wartość w zawodzie doradcy – zawsze powinno być priorytetem.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama