Aż 86 proc. polskich pracowników stwierdziło w niedawnym sondażu firm CBRE i Grafton Recruitment, że chcieliby pracować zdalnie. Możliwość pracy poza biurem określanej często jako telepraca) jest też jednym z najbardziej atrakcyjnych świadczeń pozapłacowych, docenianym przez prawie połowę polskich pracowników – wynika z badania firmy rekrutacyjnej Hays Poland. Według niego, w ubiegłym roku mogło z tego benefitu korzystać ok. 43 proc. badanych. Teraz, gdy weszła w życie specustawa, zgodnie z którą pracodawca może zlecić pracownikowi pracę z domu, a w minioną środę premier Morawiecki zaapelował też do pracodawców, by w miarę możliwości korzystali ze zdalnej pracy, odsetek telepracowników z dnia na dzień rośnie.
Optymalna dawka
Doniesienia o rozwoju pandemii Covid-19 sprawiają, że nawet firmy, które do niedawna wykluczały zdalną pracę, teraz pospiesznie przygotowują swoje systemy i komputery pracowników do specyfiki home office i wysyłają ich do domu. Pierwsze reakcje są zwykle pozytywne, chociaż – jak pokazują badania– większość Polaków chciałaby pracować zdalnie tylko od czasu do czasu. Według sondażu CBRE/Grafton, prawie 60 proc. pracowników preferuje jeden, dwa dni pracy poza biurem, przy czym największa, bo 31 proc. grupa opowiada się za dwoma dniami. To akurat tyle, ile wynosi optymalna dawka telepracy – jak wynika z danych portalu Global Workplace Analytic's. Według niego dwa do trzech dni w tygodniu poza biurem dają najlepsze proporcje między pracą zespołową a potrzebą spokojnego skupienia się na obowiązkach. To podobno wtedy większość z nas ma szansę uzyskać najlepsze wskaźniki efektywności.
Natomiast w 100 proc. zdalna praca – chociaż coraz bardziej popularna, szczególnie wśród freelancerów – nie jest odpowiednia dla każdego. Jak zwracają uwagę eksperci Talent Place, firmy specjalizującej się w rekrutacji zdalnych pracowników, nie każdy może pracować zdalnie, i to nie tylko ze względu na charakter obowiązków zawodowych, ale także na własne predyspozycje. Bo w telepracy niezbędna jest umiejętność zarządzania czasem, dyscyplina, samodzielność i nastawienia na realizację wyniku, nie wspominając o umiejętność pracy zespołowej.
Duży wybór narzędzi IT
Dla części pracowników, z którymi rozmawiała „Rzeczpospolita" (prosili o anonimowość), pierwsze doświadczenia z „pandemiczną zdalną pracą" nie są zachęcające. Magda, specjalistka w niewielkiej rodzinnej firmie, która przed dwoma dniami niemal od zera przeszła na 100-proc. zdalną pracę, narzeka na słabej jakości sieć VPN – przez to pracuje się jej dużo gorzej niż w biurze.