Załamanie chińskiej gospodarki oraz niepewna sytuacja w strefie euro, związana z problemami Grecji i kryzysem migracyjnym wpłynęły na pogorszenie nastrojów dyrektorów finansowych na Zachodzie Europy, jak wynika z najnowszej edycji międzynarodowego badania dyrektorów finansowych „CFO Survey" przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte w październiku br.
Mierzony w nim optymizm netto CFO (różnica osób wskazujących na poprawę sytuacji ekonomicznej w ostatnim półroczu i odsetek mówiących o jej pogorszeniu) w większości krajów Europy Zachodniej obniżył się w porównaniu z początkiem roku. Natomiast w Polsce nadal jest na dość wysokim poziomie- Wśród polskich CFO zanotowaliśmy wahnięcie optymizmu w dół z poziomu +40 proc. w pierwszej połowie 2015 roku do +32 proc. obecnie. Spadek wiąże się prawdopodobnie w większym stopniu z niepewną sytuacją geopolityczną, a w mniejszym z obawami o stan polskiej gospodarki- twierdzi Krzysztof Pniewski, partner w Dziale Konsultingu Deloitte, Lider Programu CFO w Polsce.
Widać to m.in. w tym, że aż 56 proc. polskich CFO uważa, że poziom niepewności ekonomicznej w kraju jest standardowy. Tymczasem w krajach Europy Zachodniej aż 70 proc. badanych uważa, że niepewność ta jest większa od przeciętnej.( W Polsce tylko 33 proc.) W prognozach dla polskiej gospodarki dziewięciu na dziesięciu CFO przewiduje, że wzrost PKB w najbliższych miesiącach nie przekroczy 3,5 proc (prawie połowa jest zdania, że wyniesie on 2,6-3,5 proc.) Większość uważa, że inflacja nie przekroczy 2 proc., w tym 18 proc. prognozuje nawet możliwość wystąpienia deflacji.
Polscy CFO nie oczekują też dużych zmian poziomu bezrobocia w kraju: 44 proc. sądzi, że zmniejszy się „nieznacznie", 21 proc., że nie zmieni się, a 24 proc. obstawia, że „nieznacznie" wzrośnie.
Dobrze oceniają też perspektywy swoich firm; połowa dyrektorów finansowych w Polsce uważa, że w porównaniu z sytuacją sprzed pół roku perspektywy finansowe ich przedsiębiorstw w ciągu najbliższych miesięcy będą „lepsze" lub „znacznie lepsze". (W krajach strefy euro „optymistycznie" i „raczej optymistycznie" perspektywy dla swoich firm widzi jedynie 26 proc. ankietowanych).