Pomimo rywalizacji o pracowników polscy pracodawcy nie do końca biorą pod uwagę ich oczekiwania co do dodatkowych świadczeń – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami i Centrum Medyczne Enel-Med w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „W trosce o zdrowie”.

Jak wynika z badania, w którym wzięło udział 250 firm, pracownicy najbardziej cenią dofinansowanie albo finansowanie szkoleń. Na drugim miejscu znalazły się pakiety medyczne. Za najmniej atrakcyjne z pozapłacowych świadczeń uznano telefony komórkowe i dofinansowanie posiłków. Jednak to komórka jest dziś najbardziej popularnym dodatkiem do pensji. Cenione przez pracowników szkolenia oferuje 75 proc. badanych, ale dodatkowy pakiet opieki medycznej oferuje tylko co czwarty z ankietowanych pracodawców. Nieco lepiej wypadają krajowi pracodawcy według danych firmy doradczej Hay Group, która zbadała rynek pakietów medycznych w Polsce; w jej ocenie obecnie już 80 proc. firm oferuje je swym pracownikom. Jednak większość z nich ogranicza te świadczenia do wybranych grup, zwykle do specjalistów i menedżerów. – Tylko jedna trzecia firm ma ten sam system adresowany do całej załogi. Pakiety różnią się też zakresem oferowanych usług medycznych – wyjaśnia Łukasz Woźny z Hay Group. W niewielu firmach pracownicy mogą też liczyć na to, że firmowy pakiet obejmie całą rodzinę. Taką ofertą pochwaliła się wczoraj Kompania Piwowarska. Od kwietnia wszyscy z jej 3000 pracowników wraz z rodzinami dostaną taki sam pakiet medyczny, jaki dotychczas przysługiwał menedżerom KP.