Rośnie chęć do szkoleń

Co czwarta mała firma planuje inwestycje w kadry

Publikacja: 21.04.2010 03:48

Szkolenia

Szkolenia

Foto: www.sxc.hu

– Dzięki szkoleniom kadry wzrasta konkurencyjność firmy – uważa ponad jedna trzecia małych firm w najnowszym badaniu przeprowadzonym na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Ponad jedna czwarta drobnych przedsiębiorców widzi też bezpośredni związek między inwestycjami w [link=http://kariera.pl/szkolenia]szkolenia[/link] a dynamiką rozwoju firmy. To oznacza jednak, że większość nie docenia wpływu inwestycji szkoleniowych na swój biznes.

W tej sytuacji fakt, że ponad trzy czwarte małych firm szkoliło swych pracowników w ciągu ostatnich dwóch lat, można uznać za sukces. Tym bardziej że dla małej firmy wysłanie pracownika na szkolenie to nie tylko spory koszt, ale i problem z zapewnieniem zastępstwa. Finansową barierę pomagają zniwelować fundusze unijne, które mikro- i małym firmom zapewniają dofinansowanie do 80 proc. wydatków.

Nic dziwnego, że prawie 28 proc. ankietowanych małych przedsiębiorców zamierza w tym roku skorzystać ze szkoleń dofinansowywanych z EFS. (W ostatnich dwóch latach skorzystało z nich tylko 13,6 proc. małych firm). Jednak kluczowe jest przekonanie firm do sensu tych inwestycji, w czym ma pomóc ogólnopolska kampania” Szkolenia – to się opłaca”.

Do inwestycji w [link=http://szkolenia.rp.pl]szkolenia[/link] nie trzeba zachęcać Tomasza Rudolfa, współwłaściciela i dyrektora zarządzającego spółki doradczej Innovatika, która wspiera firmy w tworzeniu innowacyjnych strategii i produktów. Wydatki szkoleniowe to druga najważniejsza pozycja w kosztach (po wynagrodzeniach) spółki.

– Jeśli chcemy być najlepsi na rynku, musimy wysyłać ludzi na dobre szkolenia. Wprawdzie nie są one tanie, ale inwestycja szybko się zwraca – twierdzi dyr. Rudolf. Jego zdaniem to właśnie inwestycje w ludzi, którzy na bieżąco poznają najnowsze światowe trendy i metody wspierania innowacyjności, zadecydowały o zagranicznej ekspansji Innovatiki. Spółka ma na koncie projekty doradcze m.in. w Szwecji i USA, gdzie doradzała koncernowi 3M.

– W specjalistycznej firmie, która opiera się na wiedzy, ciągłe inwestycje w szkolenia ludzi to jeden z głównych warunków działania. W ten sposób tworzymy wartość dla naszych klientów – mówi Andrzej Zienkiewicz, wiceprezes spółki Dotcom, która specjalizuje się w rozwiązaniach teleinformatycznych dla firm. Roczne inwestycje w szkolenia pracowników wynoszą tam średnio 5 – 10 tys. zł na osobę. Spółka, która zatrudnia 18 osób, dba zarówno o techniczne, jak i „miękkie” szkolenia. – To nam daje przewagę konkurencyjną – podkreśla Andrzej Zienkiewicz.

Praca
Polscy seniorzy są chętni do dłuższej pracy. Jak im to ułatwić?
Praca
Polacy będą pracować krócej? Wkrótce ruszy pilotaż
Praca
Amerykanie wertują oferty pracy w Wielkiej Brytanii
Praca
Cyfrowe przyspieszenie w obsłudze pracowników z zagranicy
Praca
Jak przetrwać zwolnienie: rady dla zwalnianych i zwalniających
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem