Firmy same finansują szkolenia

Pracownicy polskich małych i średnich firm coraz chętniej się szkolą. Dla przedsiębiorstw z tego sektora stanowi to jednak znaczący koszt

Publikacja: 08.04.2013 14:53

Według badania PARP „Bilans Kapitału Ludzkiego" 36 proc. Polaków podnosi swoje kompetencje zawodowe. 15 proc. dokształca się na nieobowiązkowych szkoleniach. Aż 95 proc. firm finansuje szkolenia ze środków własnych. Z zewnętrznego źródła, np. EFS, korzysta co 7 pracodawca. Nieliczni pracownicy (2 proc.) sami płacą za szkolenia.

Dane GUS pokazują, że średni koszt szkoleń w Polsce liczony na jednego uczestnika wynosi ponad 1100 zł. Przedsiębiorcy ponoszą wydatki związane z realizacją szkoleń i honorariami dla trenerów. Do tego trzeba doliczyć koszty związane z podróżami i dietami. W małych i średnich firmach ważny jest także czas. Jednak w przedsiębiorstwie zatrudniającym kilka osób nieobecność pracownika może utrudnić jego działanie.

– Prowadząc nawet małą firmę warto zastanowić się jakie są potrzeby szkoleniowe kadry i poszukać efektywnych metod nauki. Można skorzystać z otwartych projektów szkoleniowych, w których udział bywa dotowany z funduszy europejskich – mówi Sebastian Trzciński z PARP. Małe firmy mogą też szkolić się metodą e-learningu. To skuteczny sposób na podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników, który przynosi wiele oszczędności.

W e-learningu zredukowane zostają koszty logistyczne, jak wynajem sali szkoleniowej, transport, zakwaterowanie, czy wyżywienie. Redukcji ulega czas spędzony na szkoleniu. Przyjmuje się, że w szkoleniu on-line zdobycie tej samej wiedzy i umiejętności zajmuje nawet cztery razy mniej czasu niż w formie tradycyjnej. Firmy mogą także ograniczyć koszty wynikające z nieobecności pracownika. Spadają koszty zastępstw lub przestojów. Wysyłanie na szkolenia całych grup pracowników w tym samym czasie dezorganizuje pracę. Szkoląc się przez Internet każdy pracownik może uczyć się indywidualnie, w dogodnym momencie.

– Wdrożenie firmowego systemu e-learningu może okazać się zbyt kosztowną inwestycją. Zakup profesjonalnej platformy, czy szkoleń przygotowanych specjalnie dla firmy, to duży wydatek dla małej firmy. Nie znaczy to jednak, że e-learning jest tylko dla dużych. Po pierwsze, można korzystać z projektów otwartych, wśród których dostępne są nawet szkolenia bezpłatne, jak w Akademii PARP. Po drugie, rozwiązania szkoleniowe w małej firmie mogą przyjmować różne prostsze formy – wyjaśnia Trzciński. Korzystając z ogólnodostępnych narzędzi, czy nawet portali społecznościowych, pracownicy mogą uczyć się od siebie wzajemnie. Za pomocą prostych rozwiązań e-learningowych można szybko przekazać im firmowe procedury, czy wiedzę o produktach.

Więcej o takim podejściu do e-learningu można dowiedzieć się ze szkolenia „Blended learning" Akademii PARP. Na portalu szkoleniowym www.akademiaparp.gov.pl dostępne są również inne szkolenia. Przedsiębiorcy i pracownicy z sektora MSP mogą podnosić kwalifikacje zawodowe, uczestnicząc w 34 szkoleniach e-learning w pięciu zakresach tematycznych: finansowo-prawnym, zarządzanie strategiczne i operacyjne, umiejętności menedżerskie i osobiste, marketing i sprzedaż oraz wiedza ogólna i otoczenie biznesu. Projekt jest współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Praca
Polscy seniorzy są chętni do dłuższej pracy. Jak im to ułatwić?
Praca
Polacy będą pracować krócej? Wkrótce ruszy pilotaż
Praca
Amerykanie wertują oferty pracy w Wielkiej Brytanii
Praca
Cyfrowe przyspieszenie w obsłudze pracowników z zagranicy
Praca
Jak przetrwać zwolnienie: rady dla zwalnianych i zwalniających