Przed podjęciem uchwały w sprawie wygaszenia mandatu radny ma prawo do złożenia wyjaśnień

Uchwałę rady o wygaśnięciu mandatu trzeba doręczyć radnemu oraz przesłać wojewodzie i komisarzowi wyborczemu. Radny ma 7 dni na złożenie skargi do sądu administracyjnego, za pośrednictwem rady.

Publikacja: 06.01.2020 09:38

Od początku bieżącej kadencji mieszkańcy zwolnili z pracy siedmiu wójtów i dwie gminne rady.

Od początku bieżącej kadencji mieszkańcy zwolnili z pracy siedmiu wójtów i dwie gminne rady.

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Powody wygaszenia mandatu radnego określa art. 383 § 1 kodeksu wyborczego (dalej k.w.). Wygaśnięcie mandatu radnego następuje w razie: śmierci, utraty prawa wybieralności lub nieposiadania go w dniu wyborów, odmowy złożenia ślubowania, pisemnego zrzeczenia się mandatu, naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych funkcji lub działalności, wyboru na wójta, posła na Sejm, senatora albo posła do Parlamentu Europejskiego bądź niezłożenia w terminach określonych we właściwych przepisach oświadczenia o stanie majątkowym.

Pozostało 92% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej