Będą wyższe zasiłki dla bezrobotnych

Od początku przyszłego roku bezrobotni przez pierwsze trzy miesiące otrzymają nawet 800 zł zasiłku, wzrosną też stypendia szkoleniowe. Za uchylanie się od zatrudnienia osoby zarejestrowane w urzędach pracy nawet na rok stracą status bezrobotnego

Publikacja: 16.06.2008 09:13

Będą wyższe zasiłki dla bezrobotnych

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Znikną także różnice w wysokości zasiłku wynikające ze stopy bezrobocia w danym regionie. Nie będzie też ograniczeń w poszukiwaniu zatrudnienia. Żaden bezrobotny nie straci na tych rozwiązaniach.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej kończy właśnie prace nad projektem nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Nowe przepisy są przygotowane we współpracy z urzędami pracy. Jest więc duża szansa, że nowelizacja usunie nieskuteczne rozwiązania.

Nowy system ma bowiem mobilizować do jak najszybszego znalezienia zatrudnienia. Stanie się tak za sprawą podwyższonego do 800 zł zasiłku dla bezrobotnych, który będzie wypłacany przez urząd tylko przez pierwsze trzy miesiące od zarejestrowania się po utracie pracy. Potem zasiłek zostanie obniżony do obecnej wysokości, czyli do około 500 – 600 zł, tak aby bezrobotnym nie opłacało się pobierać zasiłku przez pozostałych dziewięć miesięcy, kiedy będą mieli do niego prawo.

Nowela przewiduje także podniesienie stypendiów dla osób szkolonych przez powiatowe urzędy pracy. W myśl obowiązujących obecnie przepisów stypendium dla osoby, która zdobywa nowe kwalifikacje, wynosi około 100 zł miesięcznie. Bezrobotny, który podejmuje szkolenie trwające od trzech do sześciu miesięcy, nie jest w stanie utrzymać się z tych pieniędzy. Dlatego właśnie powiatowe urzędy pracy mają ogromne kłopoty ze znalezieniem osób, które chciałyby i były w stanie wziąć udział w takich szkoleniach. W myśl projektu świadczenie to zostanie podniesione do wysokości zasiłku dla bezrobotnych.

Inną bardzo ważną zmianą jest wydłużenie okresów, na jakie urząd będzie wykreślał z systemu bezrobotnego, który odmawia podjęcia zatrudnienia wskazanego mu przez urząd pracy lub odmówi udziału w szkoleniu, na które został skierowany. Obecnie jest w takiej sytuacji wykreślany z ewidencji tylko na trzy miesiące, po czym znowu może wystąpić o status bezrobotnego. Chociaż uchylał się od swoich obowiązków, dosyć szybko może odzyskać prawo do ubezpieczenia zdrowotnego. Po zmianach, gdy odmówi podjęcia zatrudnienia lub udziału w szkoleniu, za pierwszym razem zostanie wykreślony z ewidencji na trzy miesiące, za drugim – na sześć miesięcy, a za trzecim razem na cały rok.

Z pomocy urzędów pracy oferujących szkolenia podnoszące kwalifikacje będą mogły korzystać także osoby, które pracują, jednak brak dodatkowych umiejętności może im grozić utratą pracy. Mogłyby wtedy wystąpić do urzędu pracy o udzielenie pożyczki na szkolenie. Jej poręczycielem byłby aktualny pracodawca. Szczegóły korzystania z tej pomocy zostaną jeszcze doprecyzowane w rozporządzeniu do nowych przepisów. W zamyśle projektodawców taka osoba spłaci pożyczkę, jednak dzięki podwyższonym kwalifikacjom (a co za tym idzie, także wynagrodzeniu) będzie to dla niej prawie nieodczuwalne. W razie gdyby pracownik ze świeżo zdobytymi kwalifikacjami chciał zmienić pracodawcę, będzie się musiał liczyć z koniecznością zwrotu pożyczki.

Uproszczone zostaną także procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców przez polskich przedsiębiorców. Projekt zakłada bowiem, że wojewoda nie będzie, tak jak jest obecnie, w każdym przypadku badał, czy dana firma może zatrudnić konkretnego obcokrajowca (ze względu na brak pracowników posiadających potrzebne kwalifikacje na rodzimym rynku). Określi natomiast, w jakich zawodach niezbędne będzie uzyskiwanie zezwolenia na dotychczasowych zasadach. W pozostałych przypadkach przedsiębiorcy będą mogli zatrudniać cudzoziemców z pominięciem czasochłonnych procedur związanych z uzyskaniem zgody wojewody.

Obecnie prace nad projektem skupiają się na tym, jak ma być określana wysokość zasiłku dla bezrobotnych. Pierwsza propozycja zakłada, by było to 70 proc. płacy minimalnej, a druga, by ogłaszał ją minister pracy w zależności od potrzeb rynku pracy. Sztywne określenie wysokości zasiłku może się bowiem okazać groźne dla Funduszu Pracy, gdy np. wzrośnie liczba bezrobotnych. Minister będzie mógł wtedy decydować, ile pieniędzy z funduszu przekazać na zasiłki, a ile na aktywizację bezrobotnych. Liczymy na to, że parlament zdąży przyjąć te przepisy do końca roku, żeby mogły zacząć obowiązywać od początku przyszłego roku. Jest to jednak bardzo trudna nowelizacja. Dlatego liczymy także na obywatelską pomoc – jeśli ktoś ma pomysł na zmiany w systemie, niech zgłosi swoje postulaty do najbliższego urzędu pracy.

Znikną także różnice w wysokości zasiłku wynikające ze stopy bezrobocia w danym regionie. Nie będzie też ograniczeń w poszukiwaniu zatrudnienia. Żaden bezrobotny nie straci na tych rozwiązaniach.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej kończy właśnie prace nad projektem nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Nowe przepisy są przygotowane we współpracy z urzędami pracy. Jest więc duża szansa, że nowelizacja usunie nieskuteczne rozwiązania.

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów