Chodzi o to, aby posiadacz rachunku był chroniony przed arbitralnie podejmowanymi przez bank decyzjami, co do kreowania wysokości takich opłat. Od początku powinien mieć świadomość, kiedy i na podstawie jakich obiektywnych kryteriów mogą być one zmieniane.
Warto dodać, że wysokość prowizji i opłat za czynności związane z prowadzeniem rachunku oraz przesłanki i tryb ich zmiany przez bank powinny zostać określone w umowie bez względu na ciążący na banku obowiązek ich publikacji w miejscu wykonywania czynności, w sposób ogólnie dostępny (zgodnie z art. 111 ust. 1 pkt 1 upb). W razie ewentualnej niezgodności tych danych decydujące znaczenie mają ustalenia umowne (art. 109 ust. 2 upb).
Dwóm kolejnym wątpliwym klauzulom, mającym w praktyce identyczny sens, można zarzucić to, że nie określają przyczyn i sposobu zmiany umowy przez bank. A w myśl art. 52 ust. 2 pkt 8 upb umowa rachunku bankowego powinna określać przesłanki i tryb dokonywania zmian umowy.
Zatem, jak można przeczytać w przywołanym raporcie, „wzorce umowne dotyczące prowadzenia IKE w postaci rachunku bankowego stosowane przez banki w obrocie z konsumenckim zawierać powinny, zgodnie z dyspozycją art. 52 zarówno tryb, jak też wykaz przesłanek stanowiących podstawę dla zmiany umowy przez bank.
Zastrzeżenie, iż bank ma prawo do zmiany postanowień umowy bez jednoczesnego zakreślenia przesłanek do wprowadzenia tych zmian jest niezgodne z przepisami prawa bankowego, a tym samym bezprawne”. Warto dodać, że zmiana warunków umów (regulaminu) w trakcie trwania umowy jest też uregulowana w przepisach kodeksu cywilnego.
Ostatnie zacytowane wątpliwe zapisy traktują o możliwości rozwiązania umowy przez bank. Także w tym wypadku podstawowym zarzutem jest brak zamkniętego katalogu przesłanek, które uprawniają bank do takiego zachowania. Wprowadzenie zwrotów „w szczególności”, „w szczególności w przypadku”, „w przypadkach takich jak”, „między innymi” powoduje, że katalog przyczyn jest otwarty.
Sugeruje to jednoznacznie, że wymienione w umowie przyczyny nie są jedynymi, które skutkować mogą rozwiązaniem umowy. A przecież istotą zawierania umów o indywidualne konta emerytalne jest zapewnienie stabilności funkcjonowania takiej umowy i zapewnienie konsumentowi w tym zakresie poczucia bezpieczeństwa. Z założenia są to przecież umowy zawierane na dłuższy czas.
Dlatego też oszczędzający od początku powinien mieć jasność, co do warunków i przesłanek uprawniających bank do rozwiązania takiej umowy.
W myśl ustawy prawo bankowe
Zgodnie z art. 52 ustawy – Prawo bankowe umowa rachunku bankowego jest zawierana na piśmie. Powinna ona określać w szczególności:
• strony umowy,
• rodzaj otwieranego rachunku,
• walutę rachunku,
• czas trwania umowy,
• jeżeli strony zastrzegają oprocentowanie środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku – wysokość tego oprocentowania i przesłanki dopuszczalności jego zmiany przez bank, a także terminy wypłaty, postawienia do dyspozycji lub kapitalizacji należnych odsetek,
• wysokość prowizji i opłat za czynności związane z wykonywaniem umowy oraz przesłanki i tryb ich zmiany przez bank,
• formy i zakres rozliczeń pieniężnych dokonywanych na polecenie posiadacza rachunku oraz terminy ich realizacji,
• przesłanki i tryb dokonywania zmian umowy,
• przesłanki i tryb rozwiązania umowy rachunku bankowego,
• zakres odpowiedzialności banku za terminowe i prawidłowe przeprowadzenie rozliczeń pieniężnych oraz wysokość odszkodowania za przekroczenie terminu realizacji dyspozycji posiadacza rachunku.
Czytaj także w serwisie:
Prawo dla Ciebie
»
Praca, emerytury, renty
»
Emerytury i renty