Roczne premie dla pracowników można zaliczyć do podatkowych kosztów wtedy, gdy zostały przyznane i zaakceptowane przez władze spółki. Pod warunkiem że wypłacono je w terminie. Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie.
Z wnioskiem wystąpiła spółka przyznająca roczne premie pracownikom, którzy zostaną pozytywnie ocenieni przez przełożonych. Taka ocena odbywa się pod koniec grudnia. Musi jednak zostać zaakceptowana przez osoby na wyższych stanowiskach. Oficjalna akceptacja odbywa się dopiero w następnym roku. Wtedy też następuje ustalenie wyniku finansowego firmy, który ma wpływ na wysokość nagrody.
Z regulaminu wynagradzania wynika, że roczne premie powinny być wypłacone do końca lutego. Spółka zapytała fiskusa, kiedy można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Z przepisów ustawy o CIT wynika, że wynagrodzenia stają się podatkowym kosztem pracodawcy w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. Jeśli ten termin zostanie przekroczony należność może być kosztem uzyskania przychodów dopiero w miesiącu wypłaty lub postawienia do dyspozycji pracownika.
Tak rozlicza się też premie. Jak czytamy w interpretacji, precyzyjne określenie, kiedy wolno je zaliczyć do kosztów, jest możliwe, dopiero gdy staną się należne. Stanie się to w miesiącu, w którym dokonana zostanie oficjalna akceptacja oceny pracownika w systemie kadrowym. Wtedy ostatecznie zakończy się proces przyznawania ocen. W tym momencie materializuje się uprawnienie pracowników do żądania wypłaty rocznej premii, a także możliwe jest określenie jej ostatecznej kwoty.