Odliczenie wpłat na fundusz remontowy w ramach programu Pałacyk+
Pierwszym, zdecydowanie najprostszym, sposobem skorzystania z ulgi jest odliczenie 50% wpłat na fundusz remontowy domu, czy kamienicy, w której posiadamy lokal – wymagany jest jego akt własności Jeśli zaś chodzi o budynek musi on posiadać indywidualny wpis do rejestru zabytków lub ewidencji zabytków, .Musi też w nim działać wspólnota lub spółdzielnia mieszkaniowa.
Aby skorzystać z ulgi wystarczą dowody wpłaty na fundusz remontowy (np. decyzja wspólnoty o wysokości opłat+ potwierdzenia przelewów) albo zaświadczenie od wspólnoty lub spółdzielni o kwocie wpłaconej w danym roku.
Przy współwłasności ulga przysługuje osobie, która dokonywała wpłat. Wyjątek stanowią małżonkowie będący we wspólnocie majątkowej, którzy mogą dowolnie zdecydować o proporcji podziału odliczenia pomiędzy siebie.
Odliczenie w tym przypadku jest zdecydowanie najprostszą i najszerzej dostępną formą skorzystania z ulgi podatkowej na zabytki. Nie tylko obejmuje ona najliczniejszą grupę nieruchomości .Nie ma też konieczności dokonywania remontu przez wspólnotę lub spółdzielnię w danym roku. Środki mogą być gromadzone na rachunku z przeznaczeniem na przyszłe inwestycje.
Warto zatem sprawdzić czy budynek, w którym posiadamy lokal jest wpisany do rejestru lub ewidencji zabytków. Te pierwsze oznaczone są biało-niebieską Tarczą Zachwatowicza z napisem „Zabytek chroniony prawem”. Te drugie można znaleźć na listach udostępnianych na stronach internetowych Wojewódzkich Urzędów Ochrony Zabytków lub urzędów gmin.
Pałacyk+ na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane
Drugi przypadek dotyczy wydatków na prace na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane. Z tej opcji mogą skorzystać jedynie właściciele obiektów wpisanych do rejestru zabytku. W stosunku do 2022 roku zakres przedmiotowy tej ulgi został zawężony. Właściciele budynków wpisanych do ewidencji zabytków od 2023 r. nie mogą już z niej korzystać.