Urząd może zaczekać na podatek

Osoba, która jest w trudnej sytuacji materialnej, może wystąpić o odroczenie zapłaty daniny lub rozłożenie jej na raty

Publikacja: 02.04.2011 04:46

Urząd może zaczekać na podatek

Foto: Fotorzepa, Monika Zielska Monika Zielska

Na rozliczenie z fiskusem mamy jeszcze miesiąc. Termin upływa z końcem kwietnia, ale w tym roku przesunie się na 2 maja (30 kwietnia przypada bowiem w sobotę). Do tego dnia trzeba też zapłacić podatek.

Co zrobić, jeśli nie mamy na niego pieniędzy? Złożyć wniosek o ulgę. Możliwości są trzy: rozłożenie na raty, odroczenie terminu zapłaty, a nawet całkowite umorzenie. Fiskus rzadko definitywnie rezygnuje z daniny, ale jeśli przedstawimy ważne argumenty, są szanse, że na nią zaczeka.

Ważny interes

O ulgach w spłacie podatków mówią przepisy ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 67a fiskus może:

-odroczyć termin płatności  lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,

-  odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę,

- umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

Taką ulgę można przyznać w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.

Zasada ta dotyczy wszystkich podatników. Natomiast art. 67b ordynacji podatkowej konkretyzuje zasady przyznawania ulg dla przedsiębiorców. Dzielimy je na trzy grupy:

- te, które nie są traktowane jako forma pomocy publicznej,

- przydzielane w ramach pomocy de minimis – w zakresie i na zasadach określonych

w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących tej pomocy,

- ulgi, które są pomocą publiczną – dotyczą wsparcia na określone cele wymienione w art. 67b § 1 pkt 3 ordynacji podatkowej. Chodzi tu m.in. o pomoc na:

> szkolenia, zatrudnienie, rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, restrukturyzację, ochronę środowiska, prace badawczo-rozwojowe,

> naprawienie szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia,

> zapobieżenie lub likwidację poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym.

Decyzja uznaniowa

Do wniosku o ulgę warto dołączyć dokumenty potwierdzające, że nie damy rady zapłacić podatku w terminie. Mogą to być zaświadczenia o zarobkach i wydatkach (np. harmonogram spłat kredytu), dokumenty potwierdzające zły stan zdrowia bądź zdarzenia, które pogorszyły naszą sytuację finansową (np. protokół policyjny potwierdzający włamanie do mieszkania).

Decyzja o uldze jest uznaniowa, urząd przede wszystkim sprawdzi, czy są powody do jej przyznania. Dlatego bardzo ważne jest przedstawienie we wniosku mocnych argumentów. Trzeba więc wykazać, że zastosowanie ulgi uzasadnione jest ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Ważny interes podatnika to przykładowo trudna sytuacja materialna zagrażająca jego egzystencji. Natomiast interes publiczny wystąpi np. wtedy, gdy odmowna decyzja urzędu doprowadzi do likwidacji firmy i zwolnienia pracowników. Każdy przypadek jest jednak inny i trudno przewidzieć, czy fiskus zaakceptuje naszą propozycję.

Pismo do urzędu

Oprócz wskazania przesłanek uzasadniających zastosowanie ulgi musimy pamiętać o podstawowych elementach składanego do urzędu pisma. Są to:

- oznaczenie podatnika (imię i nazwisko lub nazwa firmy wraz z adresem i NIP),

- data sporządzenia pisma,

- oznaczenie organu podatkowego,

- wskazanie podstawy prawnej,

- treść żądania (czyli o co wnioskujemy),

- podpis osoby wnoszącej pismo,

- opis załączników (jeżeli są).

Wniosek składamy do właściwego organu podatkowego (naczelnik urzędu skarbowego lub urzędu celnego, wójt, burmistrz, prezydent). Warto zażądać potwierdzenia jego złożenia, aby mieć namacalny dowód, że urząd przyjął pismo.

Opinia

Łukasz Czekański doradca podatkowy w kancelarii Wierciński, Kwieciński, Baehr

Każdy podatnik wnioskujący o ulgę powinien wykazać, że jej przyznanie jest uzasadnione jego ważnym interesem bądź interesem publicznym. Jeśli wniosek składa przedsiębiorca, powinien wyraźnie określić, o jaki rodzaj wsparcia się ubiega (o pomoc de minimis czy o pomoc publiczną), lub wykazać, że ulga takiej pomocy nie stanowi. Organ podatkowy nie może bowiem domniemywać, o jakie wsparcie wnioskuje. Tym bardziej że każdy rodzaj pomocy wymaga przedstawienia specyficznych dokumentów i zaświadczeń. Przykładowo, przedsiębiorca ubiegający się o pomoc de minimis musi przedstawić zaświadczenia o formach i wysokości tego rodzaju wsparcia, które otrzymał w ciągu trzech ostatnich lat.

Czytaj też:

Nie masz na podatek, złóż wniosek o ulgę

Coraz trudniej o łaskawość fiskusa

Na rozliczenie z fiskusem mamy jeszcze miesiąc. Termin upływa z końcem kwietnia, ale w tym roku przesunie się na 2 maja (30 kwietnia przypada bowiem w sobotę). Do tego dnia trzeba też zapłacić podatek.

Co zrobić, jeśli nie mamy na niego pieniędzy? Złożyć wniosek o ulgę. Możliwości są trzy: rozłożenie na raty, odroczenie terminu zapłaty, a nawet całkowite umorzenie. Fiskus rzadko definitywnie rezygnuje z daniny, ale jeśli przedstawimy ważne argumenty, są szanse, że na nią zaczeka.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem