W czasie poniedziałkowego spotkania z przedstawicielami rządu zarówno związkowcy, jak i przedstawiciele pracodawców krytycznie wypowiadali się o jakości zmian w przepisach podatkowych obowiązujących od początku tego roku.
Organizacje zasiadające w Radzie Dialogu Społecznego przesłały rządowi listę 25 postulatów dotyczących np. przedstawienia zasad, na jakich ulgą dla klasy średniej zostaną objęci emeryci, renciści i zleceniobiorcy, a także, czy istnieje możliwość modyfikacji przepisów o minimalnym CIT, który – jak się okazuje – będą musiały zapłacić także niektóre średnie polskie firmy, nieunikające płacenia podatków, a jedynie prowadzące działalność o bardzo niskiej marży.
Przedstawiciele Ministerstwa Finansów biorący udział w posiedzeniu zespołu ds. budżetu wynagrodzeń i świadczeń socjalnych RDS potwierdzili, że pracują nad nowelizacją tych przepisów. Nie chcieli jednak zdradzić szczegółów nowych regulacji, tłumacząc, że rozważają wiele różnych scenariuszy przemyślanej zmiany.
Czytaj więcej
Kwota zmniejszająca podatek to nie to samo, co ulga dla klasy średniej - eksperci EY wyjaśniają, komu przysługują te rozwiązania i jak z nich skorzystać.
Z ich wypowiedzi wynikało jednak, że w nowych przepisach może zmienić się algorytm naliczania ulgi dla klasy średniej przy wyliczaniu wynagrodzeń zleceniobiorców i wypłacie świadczeń dla emerytów i rencistów.
W tej nowelizacji mają się też pojawić nowe regulacje dotyczące rocznego rozliczenia podatkowego PIT, aby nie okazało się na koniec roku, że osoby, które – korzystając z obecnych przepisów o miesięcznym potrącaniu zaliczek na podatek dochodowy – nie musiały dopłacać np. podatku czy składki zdrowotnej na koniec roku podatkowego.
Przedstawiciele MF pytani, czy zamierzają złagodzić obecne przepisy przewidujące konieczność wyboru formy opodatkowania na przyszłość, potwierdzili, że rozważają taką możliwość.
Przedstawiciele pracodawców argumentowali, że zmiana jest potrzebna, w sytuacji gdy w parlamencie są już dwie nowelizacje Polskiego Ładu, a rząd pracuje nad kolejną zmianą tych przepisów, które mogą mieć znaczenie dla takich wyborów. W odpowiedzi, urzędnicy MF stwierdzili, że taka zmiana pomiędzy podatkiem liniowym i rozliczeniem według skali byłaby możliwa.
Znacznie trudniejsze czy wręcz niemożliwe byłoby to przy wyborze przez przedsiębiorcę opodatkowania ryczałtem, gdy nie trzeba gromadzić dokumentów księgowych, i późniejsza zamiana na opodatkowanie na zasadach ogólnych. MF zaprosił partnerów społecznych do poszukiwania optymalnych rozwiązań w tym zakresie.