Bliskość lotniska uzasadnia ograniczenia

Ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania dla lotniska Okęcie w Warszawie jest zgodne z prawem - uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny

Publikacja: 06.12.2008 07:37

Bliskość lotniska uzasadnia ograniczenia

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Obowiązek wydania rozporządzenia określającego zasięg oddziaływania Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie nakładał art. 135 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=258935]prawa o ochronie środowiska[/link]. Ale dopiero po czterech latach przygotowań i anulowaniu dwóch poprzednich rozporządzeń z 2003 i 2005 r. wojewoda mazowiecki podpisał 7 sierpnia 2007 r. to, które obowiązuje obecnie.

[srodtytul]Podział na strefy[/srodtytul]

Obszar około 52 km kw. w stołecznych dzielnicach Ursynów, Włochy i Ursus oraz w pięciu podwarszawskich gminach podzielono na strefy ze względu na poziom hałasu. W strefie sąsiadującej z lotniskiem znalazło się około 2,6 tys. domów jednorodzinnych, ponad 100 wielorodzinnych, dwa domy opieki społecznej, dwa przedszkola oraz dziewięć szkół.

Stwarzając możliwość wystąpienia w ciągu dwóch lat do Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze o wykup nieruchomości lub odszkodowanie, rozporządzenie zabroniło m.in. budowy szkół i przedszkoli oraz zmiany przeznaczenia innych obiektów na ten cel. W istniejących budynkach nakazało zastosować zabezpieczenia zwiększające ich izolacyjność.

Już dwa miesiące później rada dzielnicy Ursus upoważniła zarząd dzielnicy do wezwania wojewody mazowieckiego, aby uchylił rozporządzenie, a w razie odmowy – do zaskarżenia tego aktu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

[srodtytul]Dzielnica idzie do sądu[/srodtytul]

– Na poprzemysłowych terenach ZPC Ursus mają powstać nowe osiedla. Przybędzie dzieci, ale nie szkół i przedszkoli – mówi Helena Dzwonkowska Mazur, radca prawny dzielnicy Ursus. – W rozporządzeniu zabroniono budowy nowych placówek, nie możemy również nadbudować ani rozbudować już istniejących. Rozbudowa wymaga bowiem pozwolenia na budowę, którego nie dostaniemy, ponieważ obowiązuje zakaz. A jeszcze teraz do szkoły mają iść sześciolatki. Lotnisko musi być, ale trzeba także uwzględniać interesy lokalnych społeczności i możliwości ich rozwoju. Nie możemy się przecież udusić – tłumaczy.

Dzielnica Ursus zwróciła się więc do WSA o stwierdzenie nieważności rozporządzenia. Zarzuciła, że uniemożliwiając inwestycje w budynkach oświatowych, wojewoda naruszył konstytucyjne prawo do kształcenia i wychowania.

Rozporządzenia bronili w sądzie przedstawiciele Sejmiku Województwa Mazowieckiego, który od 1 stycznia 2008 r. przejął kompetencje wojewody w tym zakresie.

[srodtytul] Liczy się cel ważniejszy społecznie [/srodtytul]

[b] Obronili skutecznie. WSA oddalił skargę (sygn. IV SA/Wa 1391/08). Uzasadniając wyrok, stwierdził, że ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania nie narusza ustawy, na podstawie której zostało wydane. [/b]

Jeśli mamy do czynienia z konkurencyjnością celów publicznych, wymaga oceny, który z nich jest bardziej użyteczny dla społeczeństwa. Znaczenie lotniska służącego międzynarodowej komunikacji nie budzi wątpliwości. Po to także stworzono ustawową regulację, aby – chociażby poprzez wymóg zwiększenia izolacyjności budynków, również szkolnych – zmniejszyć rozmiar zagrożeń płynących z bliskości lotniska, a także ograniczyć okres zgłaszania roszczeń z tego tytułu.

Wyrok jest nieprawomocny i prawdopodobnie zostanie zaskarżony do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

[ramka][b]W strefie niczego nie zbudujesz[/b]

W Polsce istnieje 12 pasażerskich portów lotniczych. W 2007 r. obsłużyły 19,2 mln pasażerów, z czego prawie 10 mln przypadło na warszawskie Okęcie.

Ustanawianie stref ochronnych wokół lotnisk jako obiektów uciążliwych dla otoczenia przewidują przepisy ustawy – Prawo ochrony środowiska. W takiej strefie nie można budować nowych domów, szpitali i szkół.Właściciele już istniejących domów mogą się domagać odszkodowań od zarządcy portu lotniczego, a nawet wykupienia budynków. Oprócz lotniska na Okęciu strefy ograniczonego użytkowania zostały wyznaczone wokół lotnisk pasażerskich we Wrocławiu i Katowicach (Pyrzowice) oraz wokół lotniska wojskowego w Krzesinach w Poznaniu, gdzie stacjonują samoloty F-16. [/ramka]

Obowiązek wydania rozporządzenia określającego zasięg oddziaływania Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie nakładał art. 135 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=258935]prawa o ochronie środowiska[/link]. Ale dopiero po czterech latach przygotowań i anulowaniu dwóch poprzednich rozporządzeń z 2003 i 2005 r. wojewoda mazowiecki podpisał 7 sierpnia 2007 r. to, które obowiązuje obecnie.

[srodtytul]Podział na strefy[/srodtytul]

Pozostało 89% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów