Organ wyda zaświadczenie, gdy ulga stanowi pomoc publiczną

Pomocą dla zakładów pracy chronionej nie jest zwolnienie z podatku od nieruchomości, lecz dopiero wydatkowanie środków z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych pochodzących m.in. z tego zwolnienia

Aktualizacja: 13.02.2009 06:58 Publikacja: 13.02.2009 05:53

Organ wyda zaświadczenie, gdy ulga stanowi pomoc publiczną

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

[b]Tak wynika z wyroku WSA w Gdańsku z 29 stycznia 2009 r. (I SA/Gd 828/08)[/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Przedsiębiorca prowadzący zakład pracy chronionej wystąpił o wydanie zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis w związku ze zwolnieniem z podatku od nieruchomości. Jednak samorządowe kolegium odwoławcze, podobnie jak prezydent miasta, odmówiło podatnikowi wydania zaświadczenia o pomocy de minimis, twierdząc, że brak jest do tego podstaw.

Organ podatkowy jest zobowiązany do wydania zaświadczenia o żądanej treści, tylko gdy w toku postępowania ustali, że zachodzi stan faktyczny i prawny istniejący w dniu jego wydania. Ponieważ w dacie wydania postanowienia przez organ pierwszej instancji uchylony został przepis, na podstawie którego udzielana była wnioskodawcy pomoc publiczna, brak było podstaw do wydania zaświadczenia o żądanej treści.

Podatnik wniósł więc skargę do WSA.

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Sąd zwrócił uwagę, że kwestią sporną są dwa zagadnienia. Po pierwsze, organy podatkowe rozważały, czy przyznana osobie prowadzącej zakład pracy chronionej pomoc w postaci zwolnienia od podatku od nieruchomości jest pomocą de minimis. Po drugie, odmowę wydania skarżącemu zaświadczenia w związku z uchyleniem ust. 6b art. 7 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182297]ustawy o podatkach i opłatach lokalnych[/link].

Zgodnie z art. 31 ust. 1 pkt 1 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=257066]ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych[/link] osoby prowadzące zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej w stosunku do tego zakładu są zwolnione z podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego, na zasadach określonych w przepisach odrębnych. Przepis ten wprowadził m.in. ustawową zasadę zwolnienia od podatku od nieruchomości osób prowadzących zakłady pracy chronionej.

W odrębnych przepisach, do których należy zaliczyć art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawodawca zwolnił od podatku od nieruchomości prowadzących zakłady pracy chronionej, ale tylko w zakresie gruntów, budynków i budowli zajętych na prowadzenie tego zakładu. Zakres ten wyznacza decyzja wojewody przyznająca status zakładu pracy chronionej. W decyzji tej organ określa obiekty wchodzące w skład zakładu, stwierdzając jednocześnie, że spełniają one ustawowe wymogi stawiane tego rodzaju zakładom.

Paragraf 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 26 kwietnia 2004 r. stanowi, że pomoc udzielana na podstawie art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w związku z art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych jest pomocą publiczną udzielaną w ramach pomocy de minimis, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) z 15 grudnia 2006 r.

Warunkiem uznania pomocy za de minimis jest uzyskanie zaświadczenia wydanego przedsiębiorcy przez organ podatkowy, podmiot uprawniony do pobierania opłat na podstawie odrębnych przepisów albo podmiot udzielający pomocy. Prowadzący zakład pracy chronionej w celu uzyskania zaświadczenia przedstawia informację o dokonaniu wydatku ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Podstawą prawną wydania zaświadczenia jest art. 5 ust. 3 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=173765]ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej[/link]. Nie zmienia tego okoliczność uchylenia ust. 6b art. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Krajowe przepisy w zakresie pomocy de minimis wydane zostały na podstawie regulacji prawa unijnego. Ich wykładnia nie powinna być zatem dokonywana jedynie z uwzględnieniem literalnego brzmienia przepisów, tak jak to ma miejsce w przypadku innych ulg i zwolnień podatkowych, ale powinna uwzględniać również cel, jakiemu ma to służyć.

[b]Organy podatkowe powinny zatem, zanim odmówią wydania zaświadczenia, przeanalizować, czy poniesiony wydatek spełniał warunki zakwalifikowania go do pomocy de minimis. Dopiero to stanowi przesłankę do wydania zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis.[/b]

[b]Tak wynika z wyroku WSA w Gdańsku z 29 stycznia 2009 r. (I SA/Gd 828/08)[/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Pozostało 97% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów