Tak wynika z [b]wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 15 marca 2007 r. w sprawie Reemtsma Cigarettenfabriken GmbH (C-35/05)[/b].
W rozstrzyganej sprawie chodziło o wskazanie:
- kto – usługodawca czy nabywca usługi niematerialnej – jest zobowiązany do zapłaty VAT nienależnie wykazanego na fakturze oraz
- komu przysługuje prawo do ubiegania się o zwrot nienależnie zapłaconego podatku i na jakich warunkach powinien on nastąpić.
Reemtsma, spółka z siedzibą w Niemczech, kupiła od włoskiej spółki usługi reklamowe i marketingowe. Została obciążona fakturami z wykazanym włoskim VAT. Tymczasem zgodnie z unijnym systemem VAT usługi te, zaliczane do tzw. usług niematerialnych, są świadczone, a tym samym opodatkowane w kraju nabywcy. Ponieważ usługobiorca miał siedzibę w Niemczech, VAT należny był w tym właśnie kraju członkowskim. Reemtsma wystąpiła więc do włoskich organów podatkowych o zwrot podatku nienależnie uiszczonego we Włoszech, w trybie przewidzianym w VIII dyrektywie. Te odmówiły, gdyż wystawione faktury dokumentowały wykonanie usług niepodlegających VAT we Włoszech.