Tak orzekł WSA w Gliwicach 28 marca 2011 (I SA/Gl 310/10, I SA/Gl 311/10, I SA/Gl 312/10).
Sąd wyjaśnił, że koszty uzyskania przychodów muszą być określone, poniesione, zaksięgowane i rozliczone, zanim zostanie obliczony wynik finansowy. Sprawa dotyczyła wniosku o interpretację.
Z pytaniem zwróciła się spółka, która wyjaśniła, że po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego podzieliła wynik finansowy netto, przyznając jego część pracownikom.
Zapytała więc, czy może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wartości brutto wypłat dla zatrudnionych osób oraz składki do ZUS w części finansowanej przez płatnika oraz kwotę zasilenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Zdaniem spółki wypłaty dla pracowników, jako dotyczące działalności gospodarczej spółki i związane z przychodami oraz niewymienione w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Tak samo należy zakwalifikować składki do ZUS i odpisy na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.