Konsument ma prawo do jasnej i rzetelnej reklamy usług

Czyn nieuczciwej konkurencji można popełnić jeszcze przed zawarciem kontraktu

Aktualizacja: 19.04.2010 04:49 Publikacja: 19.04.2010 04:43

Konsument ma prawo do jasnej i rzetelnej reklamy usług

Foto: www.sxc.hu

Gdy korzystasz z abonamentu „Darmowe rozmowy non stop”, możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a twój rachunek i tak pozostanie bez zmian – tak spółka Tele2 Polska (dziś jej następcą prawnym jest Netia) reklamowała swoją ofertę planu taryfowego. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził w 2007 r., że reklama wprowadzała konsumentów w błąd, a spółka dopuściła się czynu nieuczciwej konkurencji. Ustalił, że abonent korzystający z badanego planu taryfowego otrzymywał jedynie 2 tys. bezpłatnych minut miesięcznie na połączenia lokalne, międzymiastowe lub dostęp do Internetu.

– Konsumenci nie dostawali informacji, że po wykorzystaniu limitu usługi rozliczani będą według stawek określonych w cenniku. Tym samym narażeni byli na straty ekonomiczne. Zyskiwali bowiem przekonanie, że oferta dotyczy wszystkich połączeń, a tak w rzeczywistości nie było – stwierdził wtedy prezes UOKiK.

Zobowiązał spółkę do publikowania przez pół roku odpowiedniego ogłoszenia na jej stronie internetowej. Miała też zamieścić dwa stosowne ogłoszenia w dzienniku ogólnopolskim na jednej z pięciu pierwszych stron.

Spółka wniosła odwołanie od decyzji prezesa UOKiK do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, który je właśnie odrzucił. Twierdziła, że skorzystanie z jej usług wiąże się z koniecznością podjęcia przez konsumenta określonych czynności i wobec tego nie jest możliwe zawarcie przez konsumenta umowy bez uprzedniego powzięcia pełnej informacji o warunkach oferty. W konsekwencji nie jest możliwe skorzystanie z jej usług pod wpływem błędu. Reklama jest jedynie zachętą do skorzystania z usług spółki i nie może czynić zadość wszystkim ustawowym obowiązkom informacyjnym – dodawała spółka.

– Nie budzi żadnych wątpliwości wprowadzający w błąd charakter reklamy. Zawierała ona fałszywą treść. Świadczą o tym użyte w niej zwroty. [b]Konsument zaś nie ma obowiązku badać, czy przedsiębiorca w reklamie kłamie, czy też nie[/b] – uzasadnił sędzia.

SOKiK uznał, że choć od konsumenta wymaga się rozwagi i pewnego zasobu wiedzy, to przedsiębiorca nie może reklamować usługi w sposób dowolny, nie zważając na istotne elementy oferty. Kwestia weryfikacji oferty i zapoznania się z jej rzeczywistą treścią nie ma wpływu na prawidłowość wydanej decyzji, gdyż wpływ reklamy badany był na etapie przedkontraktowym.

– Samo zainteresowanie się reklamą przez konsumenta i skłonienie go do podjęcia czynności zmierzających do zawarcia umowy jest wystarczające do uznania reklamy za wprowadzającą w błąd. Czyn nieuczciwej konkurencji można bowiem popełnić już na tym etapie, a nie dopiero podczas zawieraniu kontraktu – dodał sędzia.

– Dostęp do jasnej i rzetelnej informacji to jedno z podstawowych praw konsumentów, o którym spółki telekomunikacyjne nie zawsze pamiętają – przypomina Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

Gdy korzystasz z abonamentu „Darmowe rozmowy non stop”, możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a twój rachunek i tak pozostanie bez zmian – tak spółka Tele2 Polska (dziś jej następcą prawnym jest Netia) reklamowała swoją ofertę planu taryfowego. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził w 2007 r., że reklama wprowadzała konsumentów w błąd, a spółka dopuściła się czynu nieuczciwej konkurencji. Ustalił, że abonent korzystający z badanego planu taryfowego otrzymywał jedynie 2 tys. bezpłatnych minut miesięcznie na połączenia lokalne, międzymiastowe lub dostęp do Internetu.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem