Trybunał stwierdził 19 czerwca 2008 r. (sygn. P 23/07) naruszenie tej konstytucyjnej zasady tworzenia prawa w zawartej w kodeksie pracy delegacji dla Rady Ministrów do wydania wykazu chorób zawodowych oraz zasad postępowania w razie stwierdzenia takiej choroby
.
Skutkiem orzeczenia o niezgodności z konstytucją upoważnienia ustawowego (art. 237 § 1 k.p.) jest niekonstytucyjność wydanego na jego podstawie rozporządzenia zawierającego wykaz chorób zawodowych – stwierdził Trybunał. Aby zapobiec powstaniu luki prawnej i umożliwić poprawienie niekonstytucyjnego prawa bez stwarzania dodatkowych trudności ludziom dotkniętym chorobami zawodowymi, Trybunał odroczył wejście wyroku w życie o rok.
Sprawę zainicjował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie. Zawisła przed nim skarga listonosza, któremu inspektor sanitarny odmówił uznania przewlekłej choroby kręgosłupa za chorobę zawodową. A to dlatego, że w wykazie takich chorób stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 2002 r. w tej sprawie schorzenie to nie figurowało.
Sęk w tym, że poprzednie rozporządzenie wydane na tej samej podstawie ustawowej zaliczało dolegliwość Marka W. do chorób zawodowych.