Obrót można skorygować bez faktury korygującej

Zarówno wymóg wystawienia faktury korygującej, jak i konieczność posiadania potwierdzenia jej odbioru przez kontrahenta narusza unijną dyrektywę

Publikacja: 31.05.2010 04:52

Obrót można skorygować bez faktury korygującej

Foto: www.sxc.hu

Red

[b]Tak orzekł WSA w Krakowie 21 kwietnia 2010 r. (I SA/Kr 173/10)[/b].

Spółka zajmowała się handlem detalicznym. Wszelkie korekty obrotu z tytułu udzielonych kontrahentom rabatów, opustów czy zwróconych towarów dokumentowała przez wystawienie faktur korygujących. Korekty dokonywała po otrzymaniu od kontrahenta potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Wystąpiła do organu podatkowego z pytaniem: [b]czy ma obowiązek dokumentować korektę obrotu przez wystawienie faktury korygującej, czy wystarczające jest sporządzenie innego dokumentu i czy gdy zdecydowała się dokumentować korygowanie obrotu przez faktury korygujące, będzie zobowiązana do uwzględnienia ich dopiero po otrzymaniu potwierdzenia odbioru przez nabywcę?[/b]

Spółka stanęła na stanowisku, że oba te wymogi są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej. Stwierdziła, że art. 29 ust. 4a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link] narusza zasady wynikające z dyrektywy 112, bo powoduje, że ciężar podatku może być przejściowo bądź ostatecznie poniesiony przez podatnika VAT, a nie konsumenta.

Organ uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe i stwierdził, że na podstawie art. 29 ust. 4a i 4c ustawy o VAT spółka obligatoryjnie powinna wystawiać faktury korygujące.

Sprawa trafiła do WSA. Ten uchylając zaskarżoną interpretację, podzielił twierdzenia spółki co do sprzeczności art. 29 ust. 4 i 4c ustawy o VAT z prawem UE. Zaznaczył, że [b]30 listopada 2009 r. krakowski WSA wydał wyrok (I SA/Kr 1413/09)[/b] w podobnej sprawie i uznał, że art. 29 ustawy o VAT jest zgodny z prawem UE .

Sąd podkreślił wtedy, że można jednak zastanowić się nad zgodnością tego przepisu z prawem unijnym w razie np. złej woli kontrahenta. Sąd w tej sprawie stwierdził jednak, że nie można badać zgodności prawa krajowego z prawem unijnym w odniesieniu do konkretnej sytuacji, lecz należy jednoznacznie orzec, czy przepis ten jest zgodny z prawem UE, czy nie.

[i]Autorka jest członkiem Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]

[ramka][b]Komentuje Tomasz Siek, menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie):[/b]

Orzeczenie to jest już kolejnym rozstrzygnięciem sądów administracyjnych dotyczącym zgodności polskiej ustawy o VAT z dyrektywą Rady 2006/112/WE w zakresie obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktur korygujących. Stanowisko WSA jest korzystne dla podatników i miejmy nadzieję, że będzie potwierdzane także w kolejnych orzeczeniach.

Wyrok dotyczy m.in. art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. Przypomnijmy, że przepis ten od 1 grudnia 2008 r. zastąpił dawny § 16 ust. 4 tzw. rozporządzenia regulującego zasady wystawiania faktur i utrzymał obowiązek zbierania potwierdzeń otrzymania faktur korygujących jako warunek zmniejszenia kwoty podatku należnego.

Przepis od początku był krytykowany przez doktrynę prawa podatkowego i przez praktyków. Art. 73 i 90 dyrektywy 112 nie uzależnia bowiem prawa podatnika do skorzystania z możliwości obniżenia podatku należnego np. o wartość udzielonych rabatów (zmniejszeń ceny) od wymogu posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta.

Gdy zmniejszenie ceny (np. przez udzielenie rabatu) nie jest sporne a uzyskanie potwierdzenia niemożliwe lub znaczenie utrudnione, uzależnienie zmniejszenia VAT należnego od kwestii o charakterze technicznym narusza zasadę neutralności VAT.

Takie regulacje uniemożliwiają podatnikowi ustalenie podstawy opodatkowania na poziomie kwoty efektywnie otrzymanego wynagrodzenia, które zgodnie z orzecznictwem ETS jest wartością subiektywną, tzn. rzeczywiście otrzymaną w konkretnym przypadku.

To stanowisko jest jednak konsekwentnie odrzucane przez organy podatkowe. Uznają one, że obowiązek zbierania potwierdzeń odbioru faktur korygujących służy zapewnieniu poprawności rozliczania podatku.

Sąd słusznie wskazał na niezgodność art. 29 ust. 4a z przepisami dyrektywy 112. Dodatkowo podkreślił, że taka regulacja sprzeciwia się celowi wskazanemu w dyrektywie. Mam nadzieję, że takie stanowisko to początek kształtowania się stałej linii orzecznictwa sądów administracyjnych.

Na marginesie trzeba jednak wspomnieć, że niektóre sądy uznają art. 29 ust. 4a za zgodny z dyrektywą [b](np. WSA w Poznaniu w wyroku z 9 września 2009, I SA/Po 632/09)[/b].[/ramka]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów