Reklama
Rozwiń
Reklama

Nie każde spotkanie w lokalu to przejaw wystawności

Wydatki na zakup kawy, ciastek, herbaty czy obiadu w lokalu gastronomicznym podczas negocjowania warunków umowy nie świadczą o okazałości danego przedsiębiorcy. Nie są to wydatki o charakterze reprezentacyjnym

Aktualizacja: 22.06.2010 04:44 Publikacja: 22.06.2010 03:00

Nie każde spotkanie w lokalu to przejaw wystawności

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

[b]Wyrok WSA w Bydgoszczy z 1 czerwca 2010 r., (I SA/Bd 382/10). [/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Spółka akcyjna złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych. Chodziło o możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na organizowanie spotkań z kontrahentami w zakresie usług gastronomicznych, zakupu żywności i napojów w toku prowadzonych spotkań handlowych zarówno w siedzibie spółki, jak i poza nią.

Zdaniem spółki wydatki związane z organizacją spotkań z kontrahentami może zaliczyć do kosztu uzyskania przychodu, albowiem nie mają one charakteru reprezentacyjnego. Innego zdania był minister finansów. Sprawa trafiła do sądu.

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Reklama
Reklama

WSA przypomniał, że wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu, jeżeli służy osiągnięciu jakiegoś celu gospodarczego związanego z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą i został poniesiony w sposób racjonalny.

Organ wyłączył wydatki z kosztów na podstawie art.16 ust. 1 pkt 28 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link]. Zgodnie z nim nie uważa się za koszty wydatków na reprezentację, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Wobec braku definicji pojęcia „reprezentacja” celowe jest odniesienie się do słownikowego znaczenia tego pojęcia.

Według słownika języka polskiego reprezentacja to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. Reprezentacja zatem to działanie wiążące się z okazałością i wytwornością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia u kontrahenta i poprawy wizerunku firmy.

Zdaniem WSA [b]wydatki na usługę gastronomiczną, które są związane ze spotkaniem z kontrahentem w lokalu gastronomicznym w celach biznesowych, nie mają charakteru reprezentacyjnego[/b]. W dobie gospodarki rynkowej, gdy przedsiębiorca nawiązuje z innymi podmiotami gospodarczymi liczne kontakty handlowe, które często decydują o jego pozycji i szansach rozwoju, tego typu spotkania są czymś normalnym, standardowym.

Jeżeli służą one omawianiu spraw dotyczących wzajemnej współpracy, np. negocjowaniu umowy, warunków płatności, zabezpieczenia ewentualnych roszczeń, to są one kosztami związanymi ze zwykłym prowadzeniem działalności gospodarczej.

[b]Według organu o charakterze reprezentacyjnym przesądza samo miejsce, w którym spotkanie się odbyło: jeżeli w siedzibie firmy wydatki na poczęstunek i napoje można potrącić z przychodu, jeżeli poza firmą – potrącenie nie jest możliwe. Ze stanowiskiem organu nie można się zgodzić[/b].

Reklama
Reklama

Dla oceny, czy dane spotkanie stanowi reprezentację, czy nie, konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy.

[b]Wyrok WSA w Bydgoszczy z 1 czerwca 2010 r., (I SA/Bd 382/10). [/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Sprawa immunitetu Małgorzaty Manowskiej spadła z wokandy
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Prawo dla Ciebie
"To nie był film erotyczny". Sąd Najwyższy rozstrzygnął skargę Polsatu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama