- uzasadnione prawdopodobieństwo popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego.
Ponieważ przepisy nie precyzują szczegółowo tych okoliczności, daje to kontrolującym spore pole do manewru. Ich działanie nie podlega bowiem żadnej weryfikacji (bo nie ma możliwości zaskarżenia).
Ale uwaga!
Choć w takich wypadkach inspektor wejdzie do firmy niemal natychmiast, okazując jedynie legitymację, nie oznacza to, ze nie będzie musiał postarać się o upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
Przepisy nie zdejmują z niego tego obowiązku, jedynie odsuwają nieco w czasie. Kontrolujący obowiązany jest bowiem dostarczyć takie upoważnienie niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu trzech dni od wszczęcia kontroli.
Tylko gdy nie można ustalić danych identyfikujących kontrolowanego, upoważnienie doręczane jest dopiero po ich ustaleniu.
Podatnicy powinni pamiętać, że jeśli termin na doręczenie upoważnienia zostanie przekroczony albo upoważnienie nie zostanie doręczone kontrolowanemu, dokumenty pozyskane w trakcie kontroli nie będą mogły być dowodem w postępowaniu podatkowym.
Zmiana inspektora to nie powód
Warto jednak mieć na uwadze, że nie uda się podważyć wyników kontroli jedynie na tej podstawie, że w jej trakcie zmienił się inspektor i podatnik nie otrzymał ponownego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
Jak wynika bowiem z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 28 stycznia 2011 (III SA/Wa 1341/10), po zmianie inspektora lub pracownika prowadzącego czynności kontrolne nie ma obowiązku ponownego doręczenia kontrolowanemu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej.
„Doręczenie to bowiem następuje w momencie wszczęcia tej kontroli. Kontrolowany jest informowany o zmianie inspektora lub pracownika prowadzącego czynności kontrolne poprzez doręczenie postanowienia w tym przedmiocie” – wynika z uzasadnienia.
Pamiętajmy również o tym, że kontrola powinna być zakończona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie wskazanym w upoważnieniu do jej przeprowadzenia. Jeśli zakończenie czynności kontrolnych w tym terminie nie jest możliwe, inspektorzy zawsze obowiązani są zawiadomić nas o tym.
Powinni przy tym podać przyczyny przedłużenia terminu zakończenia kontroli i wskazać nowy termin, po upływie którego zakończą swoje czynności.
Dopełnienie przez kontrolujących wspomnianych obowiązków ma duże znaczenie. Dlatego że dokumenty dotyczące czynności kontrolnych dokonanych po upływie terminu nie są dowodem w postępowaniu podatkowym (chyba że został wskazany nowy termin zakończenia kontroli).
Przykład
Z upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wynikało, że powinna się ona zakończyć do 9 marca. Tak się nie stało i inspektorzy przeglądali firmowe rozliczenia jeszcze przez dwa dni (do 11 marca).
Ponieważ nie został wyznaczony nowy termin zakończenia kontroli, dokumenty dotyczące czynności kontrolnych wykonanych po 9 marca nie będą mogły być dowodem w prowadzonym postępowaniu podatkowym.
Ustawowe wymogi
Co powinno wynikać z dokumentów
W zawiadomieniu o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej powinno się znaleźć:
- oznaczenie organu,
- data i miejsce wystawienia,
- oznaczenie kontrolowanego,
- wskazanie zakresu kontroli,
- pouczenie o prawie do złożenia korekty deklaracji,
- podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia.
Z kolei z upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatnik powinien dowiedzieć się:
- jaki organ ją przeprowadza oraz kiedy i w jakim miejscu zostało wystawione,
- na podstawie jakiego przepisu będzie prowadzona kontrola,
- jak nazywa się kontrolujący i jaki jest numer jego legitymacji służbowej,
- kto ma być kontrolowany i w jakim zakresie,
- o dacie rozpoczęcia i przewidywanym terminie zakończenia kontroli,
- kto udzielił upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska i funkcji, musi być też podpis tej osoby,
- jakie prawa i obowiązki kontrolowanego wynikają z przepisów. -
Czytaj również:
Przedstawiciele fiskusa też muszą przestrzegać przepisów
Kiedy zebrane dowody będą nieważne
Żądaj odszkodowania za szkodę wyrządzoną przez inspektora
Firmy nie można kontrolować w biurze rachunkowym
Za pomyłkę odpowie podatnik, a nie biuro
Więcej informacji w serwisie:
Kontrola podatkowa i skarbowa