Reklama
Rozwiń
Reklama

Nie zawsze trzeba podać adres dziennikarza - orzekł NSA

Sam zamiar wytoczenia powództwa przeciw dziennikarzowi nie uzasadnia udostępnienia adresu autora publikacji

Publikacja: 23.03.2011 03:30

Nie zawsze trzeba podać adres dziennikarza - orzekł NSA

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił skargę kasacyjną spłki Ringier Axel Springer Polska, wydawcy m.in. "Faktu", "Newsweeka Polska" i "Przeglądu Sportowego"  (postanowienie z 22 marca 2011 roku, sygnatura akt: I OSK 623/10).

- W razie konfliktu interesów osoby pokrzywdzonej publikacją oraz dziennikarza, dla którego udostępnienie adresu zamieszkania może oznaczać zagrożenie nietykalności i naruszać prawo do prywatności, zawsze trzeba wyważać, któremu interesowi dać pierwszeństwo. Identyczny obowiązek, wyrażony w art. 7 kodeksu postępowania administracyjnego, powinien obowiązywać w razie konfliktu słusznego interesu indywidualnego, który przemawia za możliwością postępowania sądowego, z wolnością wypowiedzi i prawem do informacji - stwierdził NSA.

Sąd orzekł również, że prawo prasowe chroni w art. 15 jedynie prawo do tajemnicy dziennikarskiej. A więc do zachowania w tajemnicy nazwiska dziennikarza oraz źródeł informacji i informatorów. Do wszelkich innych sfer działalności dziennikarskiej ma zastosowanie ustawa o ochronie danych osobowych.

To na jej podstawie generalny inspektor ochrony danych osobowych nakazał wydawcy "Przeglądu Sportowego" udostępnienie adresu dziennikarza Antoniego B. Zwrócił się o to sędzia piłkarski Marcin B. dotknięty opublikowanym artykułem. Adres był niezbędny do wytoczenia procesu. Wydawca zaskarżył decyzję GIODO do sądu, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę. NSA uchylił ten wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania przez WSA.

W skardze kasacyjnej spółka twierdziła, że ustawy o ochronie danych osobowych nie stosuje się do działalności dziennikarskiej. Zgodnie z jej art. 3a ust. 2 prymat ma prawo prasowe.

Reklama
Reklama

NSA stwierdził jednak, iż art. 3a ust. 2 mówi, że przepisw ustawy o ochronie danych osobowych nie stosuje się do działalności dziennikarskiej, ale tylko w rozumieniu prawa prasowego. A więc nie do wszystkich jej sfer, lecz do objętych art. 15, czyli tajemnicą dziennikarską. Zwrócił również uwagę na możliwość pozywania wydawcw mediów. Zdaniem NSA sąd I instancji dokonał zbyt rozszerzającej interpretacji art. 29, na podstawie którego GIODO podejmował decyzję.

Przepis ten został wprawdzie uchylony z dniem 7 marca, ale wyrok NSA wcale nie stracił przez to na aktualności. Sąd sformułował bowiem ważne zarówno dla mediów, jak i dla ich odbiorców oceny ogólne, które powinny znaleźć zastosowanie w przyszłości.

sygnatura akt: I OSK 623/10

Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił skargę kasacyjną spłki Ringier Axel Springer Polska, wydawcy m.in. "Faktu", "Newsweeka Polska" i "Przeglądu Sportowego"  (postanowienie z 22 marca 2011 roku, sygnatura akt: I OSK 623/10).

- W razie konfliktu interesów osoby pokrzywdzonej publikacją oraz dziennikarza, dla którego udostępnienie adresu zamieszkania może oznaczać zagrożenie nietykalności i naruszać prawo do prywatności, zawsze trzeba wyważać, któremu interesowi dać pierwszeństwo. Identyczny obowiązek, wyrażony w art. 7 kodeksu postępowania administracyjnego, powinien obowiązywać w razie konfliktu słusznego interesu indywidualnego, który przemawia za możliwością postępowania sądowego, z wolnością wypowiedzi i prawem do informacji - stwierdził NSA.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama