Kryterium 60. roku życia ma na celu preferowanie elektoratu partii rządzącej i jej kandydata na Prezydenta RP. Kryterium 60 lat jest niewątpliwie nawiązaniem do sondażowego poparcia partii politycznych w ramach danych grup wiekowych. W wyborach parlamentarnych w 2019 r. przy wyniku PiS 43,5%, w grupie wiekowej 60 lat i więcej poparcie wyniosło ok. 55,5% wyborców. W wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2019 r. przy wyniku PiS 45,4 %, w grupie wiekowej 60 lat i więcej poparcie wyniosło ok. 52,2% wyborców.
Zapisy te wprowadzane na kilka tygodni przed wyborami, preferujące wyborców partii rządzącej, są w sposób oczywisty sprzeczne z Konstytucją RP. Można było by to uzasadnić odwołując się do przepisów Konstytucji, orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, celu instytucji równych i powszechnych wyborów. Można było by przywoływać alegorie sportowe typu, że nie zmienia się zasad w trakcie trwania meczu. Jednak w kraju 38 milionów sędziów trybunału konstytucyjnego takie rozważania stały się już zbędne.
W poniedziałek nad ustawą „tarcza antykryzysowa" będzie obradował Senat RP, który może ustawę szybko przyjąć, bądź szybko odrzuć, bądź szybko wprowadzić poprawki, co będzie prowadziło do tego samego, czyli że ustawa antykryzysowa wraz ze zmianami Kodeksu wyborczego wejdzie w pierwotnie uchwalonej formie. Senat RP może jednak nad ustawą obradować kilka tygodni, czym opóźni wejście ustawy antykryzysowej w życie, ale w praktyce udaremni też zmiany w Kodeksie wyborczym.
Czytaj także:
Marek Domagalski: Techniczna zmiana Kodeksu wyborczego w ogniu polityki